Mielipiteet
29.8.2017

Sähkö tulee töpselistä

Muistan, kun eduskunnassa keskusteltiin 1990-luvulla ydinvoimalan rakentamisluvasta. Keskustelu energian riittävyydestä ja ydinvoiman tarpeellisuudesta kävi kuumana.

Anneli Jäätteenmäki
Sähköautot eivät yksistään pienennä ilmakehän hiilidioksidipitoisuutta, muistuttaa europarlamentaarikko Anneli Jäätteenmäki kolumnissaan.


Ydinvoiman kannattajien mielestä me vastustajat kuvittelimme, että sähköä tulee töpselistä. Ettei energialaitoksia tai ydinvoimaa tarvita. Töpseleitä vain lisää.

Tämä juttu on muistunut monta kertaa mieleeni, kun on puhuttu sähköautoista ja tarpeesta rakentaa latauspisteitä. Sähkön lisätarve on jäänyt keskustelussa vähäiselle huomiolle.

Euroopan parlamentin käsittelyssä on komission esitys rakennusten energiatehokkuusdirektiivin uudistamisesta. Esityksessä on myös rakentamisvelvoite sähköautojen latauspisteille.  

Ehdotus on osa laajaa puhtaan energian lakipakettia. Sen tarkoitus on ohjata ja nopeuttaa EU:n siirtymistä kohti ympäristöystävällisempää energiajärjestelmää.

Komission esityksessä latauspisteiden vähäisyys nähdään merkittävänä esteenä energiatehokkaiden sähköautojen yleistymiselle.

Latauspisteiden puute ei ole ainoa sähköautojen lisääntymisen este. Esteitä ovat myös auton hinta ja toimintasäde eli ajettu matka ilman lataustarvetta.

Halvin sähköauto, kaksipaikkainen Renault Twizy, maksaa Belgiassa 6 990 euroa. Toimintasäde on 100 km. Aika kätevä kaupunkiauto, mutta sen turvarakenteet ovat huonot. Se vastaa suomalaista mopoautoa, paitsi että Twizy kulkee sähköllä.

Halvin perhesähköauto, Renault Zoe, maksaa yli 20 000 euroa. Muut mallit ovatkin sitten 30 000–100 000 euron välillä.

Ranskassa ja Belgiassa alle yksi prosentti autokannasta on sähköautoja. Belgiassa rekisteröitiin viime vuonna 2055 sähköautoa. Dieselautoja rekisteröitiin melkein 280 000. Se oli yli puolet uusista rekisteröidyistä autoista.

Jotakin on tehtävä. Ilmastonmuutoksen hillitseminen vaatii toimenpiteitä myös liikenteessä. Sähköautojen osalta oleellinen kysymys on tuotetun sähkön alkuperä. Miten energia tuotetaan? Onko se puhdasta ja uusiutuvaa vai samaa öljyä, jota autot käyttävät nyt? Voimme muuttaa automme kulkemaan sähköllä ja parantaa kaupunkien ilmanlaatua, mutta se yksistään ei pienennä ilmakehän hiilidioksidipitoisuutta. Sähköautot ovat vain osa energiajärjestelmäämme.

Uusiutuvien energialähteiden sisällyttäminen osaksi toimivaa järjestelmää on haasteellista. Sähköä on toistaiseksi hankalaa ja kallista varastoida suuressa mittakaavassa. Eurooppalaisissa sähköverkoissa on monin paikoin pullonkauloja, eikä sähkö virtaa rajojen ylikään yhtä luontevasti kuin pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla.  

Lisääntyvä sähkönkäyttö vaatii uusia voimalinjoja ja verkkoja. Ne eivät ole ilmaisia. Investointeja uuteen verkkoteknologiaan on tehtävä jatkuvasti ja loppulaskun maksaa sähkön käyttäjä.

Sähköautot tulevat, mutta sähkö ei sittenkään tule vain töpselistä tai edes sähköautojen latauspisteitä. Maltti on valttia. Latausjohtoon ei pidä kompastua.

  • Teksti: Anneli Jäätteenmäki, Euroopan parlamentin jäsen
  • Kuva: European Parliament


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje