Henkilöt
17.12.2013

Ei tullut poliisia, tuli marketing project manager


Jaakko Pihlaja, 24, aikoi lapsena poliisiksi. Nuorta jalasjärveläistä kiinnostivat ammatissa yhdistyvä oikeudenmukaisuus ja toisten auttaminen.

– Pienenä ihailin aina poliiseja. Heidän ammattinsa oli mielestäni todellinen palveluammatti, joka vaati kovaa ammattitaitoa ja kykyä kohdata toinen ihminen tilanteessa kuin tilanteessa.

Vaikka urasuunnitelmat lapsuudesta muuttuivatkin, jäi halu ihmisten kanssa työskentelyyn ja tarve rautaisen ammattitaidon kehittämiseen. Pihlajan tie kävi Tampereen yliopiston kauppatieteellisen kautta Helsinkiin Suomen Googlen markkinointiosastolle.

– Työni tärkeä voimavara ovat ihmiset, joiden kanssa teen töitä, sekä organisaation tuki työntekijälle. Tiimimme on pieni, joten on erittäin tärkeää, että yhteistyö toimii ja töissä jaksaa joka päivä painaa täysillä, oppia uutta ja astua aina askelia eteenpäin.

Pihlajan työura onkin ollut määrätietoista oppimista ja oman ammattitaidon kehittämistä.

– Olen valmistumaisillani kauppatieteiden maisteriksi. Pääaineeni on markkinointi, mutta olen sen ohella lukenut myös muita kauppatieteitä ja viestintää. Markkinointi ja liiketoiminnan kehittäminen ovat intohimojani.

Myös järjestömaailma on tullut Pihlajalle tutuksi. Hän on ollut opiskelut aloitettuaan ainejärjestöajoista lähtien Suomen Ekonomiliitto SEFE:n opiskelijajäsen ja toiminut muun muassa Tampereen yliopiston kauppatieteiden opiskelijat - Boomi ry:n hallituksen jäsenenä.

Monipuolinen työkokemus ja harrastukset ovatkin antaneet nykyisessä työssä paljon hyödyllistä tietoa erilaisten yritysten toiminnasta.

– Suurin yritysten välinen ero liittyy yrityskulttuuriin. On ollut todella mielenkiintoista nähdä, miten erilaisia yritykset ovat ja miten eri tavoin ne voivat organisoitua. Lisäksi olen kasvanut pienen juhlapalvelualan perheyrityksen parissa, joten korporaatioiden ohella myös pienyrittäjän arki on tullut enemmän kuin tutuksi.

Yrittäminen ja usko omiin mahdollisuuksiin näkyvät Pihlajan uralla. Vaikka kaupallisella alalla työllisyys on pääosin hyvä, on työtilanne etenkin markkinoinnissa ollut viime vuosina jokseenkin vaikea.

– Etenkin uudet rekrytoinnit ja alemman tason työpaikat ovat olleet aika ajoin jopa kortilla.

Nyt valmistumisen kynnyksellä Pihlaja on tyytyväinen valintoihinsa. Hän viihtyy hyvin työssään Googlella, mutta esittää tulevaisuuttaan varten yhden toiveen.

– Usein kaupallisella alalla on ongelmana se, että mahdollisuuksia on rajattomasti, mutta vain harvoihin asioihin voi todella paneutua. Olisi hienoa, jos voisin käyttää vielä enemmän aikaa henkilökohtaiseen suhteeseen yhteistyökumppanien ja asiakkaiden kanssa. Olisi mielenkiintoista käyttää aikaa kuunteluun ja oppia uusia näkökulmia.

  • Teksti Miika Sahamies
  • Kuva Jaana Parkkola

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje