Henkilöt
13.5.2015

Pelkästään kepillä ei saada opiskeluaikoja lyhenemään


Viikon akavalainen Sara Peltola opiskelee opinto-ohjaajaksi Itä-Suomen yliopistossa Joensuussa. Suomen Opettajaksi Opiskelevien liito SOOL valitsi hänet vuoden 2015 opettajaksi opiskelevaksi. Opintojen lomassa Peltola on tehnyt tiiviisti oman alansa töitä ja on ylläpitäjänä Facebook-ryhmässä ”Opinto-ohjaus kaikille kiinnostuneille”.

– Tämä kaikki on aiheuttanut sen, että henkilökohtainen opintosuunnitelmani on hieman kuin räjähdyksen jäljiltä. Pro graduni ohjausvuorovaikutuksesta chatissa on palautettu ja tarkistettu, opinnot ovat muutenkin loppusuoralla, mutta edelleen puuttuu muutamia kursseja myös kandista. Oletettavasti töräytän siis peräkkäin ulos kaksi tutkintoa: kandin ja maisterin.

Tärkeintä on aito kohtaaminen


Aiemmin viestintää opiskellut Sara tuli hakeutuneeksi opinto-ohjauksen koulutukseen, koska halusi työn, jossa voi auttaa ihmisiä rakentamaan onnellista ja itsensä näköistä arkea.

– Itä-Suomen yliopiston valinta opiskelupaikaksi oli helppo, sillä se on ainoa paikka, jossa ohjausta voi opiskella pitkässä maisteriohjelmassa. Koska itselläni ei ollut aiempia kasvatustieteen opintoja taustalla, tarjosi muutto susirajalle selvimmän väylän opoksi. Loikka pääkaupunkiseudulta Joensuuhun oli iso, mutta päivääkään en ole katunut.

Opinto-ohjauksessa on Peltolan mukaan tärkeintä aito kohtaaminen.

– Halu pysähtyä toisen ihmisen ja hänen asiansa äärelle on ohjauksen kantava voima työympäristöstä, ohjattavien iästä tai vuorovaikutuksen välineistä riippumatta. Kohtaamiseen liittyy myös toisen ihmisen kunnioittaminen oman elämänsä parhaana asiantuntijana, ratkaisujen tekijänä ja niistä vastuun kantajana.

Ohjauksessa ei ole tarkoitus, että ohjaaja ottaa ratkaistavakseen ohjattavan valintatilanteet.

– Kalan antamisen sijaan ohjauksessa opetellaan yhdessä onkimaan, jotta ohjattavan luottamus itseensä päätöksentekijänä kasvaa.

Ohjausta korkeakouluopiskelijoille


Peltola on ollut tyytyväinen opintoihinsa Itä-Suomen yliopistossa ja erityisesti omassa koulutusohjelmassaan. Opiskelu on hänen mukaansa ollut joustavaa ja toiminnallista.

– Minusta on mahtavaa, että opintoihimme sisältyy paljon harjoittelua käytännön työympäristöissä. Olemme kuitenkin opiskelukavereideni kanssa huolestuneena seuranneet, miten yliopistoille asetetut tehokkuusvaatimukset kasvattavat henkilökunnan työtaakkaa.

Peltola toivookin, että valtakunnan tasolla ja yliopistoissa ymmärrettäisiin yhteisöllisyyden ja opiskelijoiden kohtaamisen merkitys opintojen sujumiselle ja opiskelijoiden hyvinvoinnille.

– Pelkästään kepillä ei saada opiskeluaikoja lyhenemään, vaan vaaditaan ohjausalan osaamista kaikkien alojen henkilöstölle, jotta myös korkeakouluopiskelijat saisivat tarvitsemaansa ohjausta ja tukea opintojen suorittamiseen ja tulevaisuutensa suunnitteluun.

Oman koulutusohjelmansa kehittämisen kannalta Peltola toivoo, että opinnoissa tuotaisiin nykyistä enemmän esille ohjauksen osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia myös koulumaailman ulkopuolella.

– Vaikka oletettavasti monet meistä tulevat työllistymään oppilaitoksiin, nopeasti muuttuvassa työelämässä ohjauksen asiantuntemukselle on enenevässä määrin kysyntää yksityiselläkin sektorilla ja aikuisten työurien suunnittelun tukena.

  • Teksti ja kuva: Rami Setälä



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje