Autokorjaamosta vakuutusyhtiöön
Vahinkotarkastaja Tommi Lundénin päivä käynnistyy kotona Forssassa.
Ensimmäinen tapaaminen on Vantaalla kuorma-autoterminaalissa, jossa tarkistusta odottaa trukki. Trukin kylkeen on ajanut toinen samanmoinen ja ikkuna on rikkoutunut. Lundén tutkii vahingot ja päättää, korjataanko vai lunastetaanko laite.
Matka jatkuu Espooseen, jossa pyöräkuormaaja on ajanut henkilönostimen perään.
– Koska kyseessä on henkilönostin, mukaan kutsutaan Inspecta tai vastaava toimija valvomaan henkilönostimien tarkastuksia ja korjauksia. Lakipykälät on huomioitava, Lundén kertoo.
Lundén on auto- ja kuljetustekniikan insinööri, jolle autot ovat läheisiä lapsuudesta, kiitos liikenteenharjoittajana toimineen isän. Nuoruudessa syttyi harrastus amerikkalaisiin autoihin.
Ammattikoulun autonasentajalinja oli aikoinaan Lundénille itsestään selvä valinta. Kun selkä ei kestänyt korjaamotyötä, hän ajatteli siirtyvänsä insinööriopintojen jälkeen autokorjaamolle esimiestehtäviin.
– En osannut kuvitellakaan työskenteleväni vakuutusyhtiössä.
Lundén työskentelee raskaan kaluston asiantuntijaryhmässä Suomen Vahinkotarkastus SVT Oy:ssä, joka tuottaa vahinkotarkastuspalveluja Suomessa. Yhtiö kuuluu Fennia-ryhmään.
Lundénin vastuualueeseen kuuluvat kuorma-autot, työkoneet, harraste- ja museoautot sekä suomalaisten ajoneuvojen vahingot ulkomailla. Forssan alueella Lundén tarkistaa perusvahingot niin mopoista kuin pakettiautoista.
– Ensimmäinen ja tärkein tehtävä on arvioida, koskeeko tapahtunut vahinko korjausta, siihen verrattavaa rahakorvausta vai pitääkö määritellä lunastusarvo.
Työura yhtiössä alkoi jo opintojen loppuvaiheessa ja on valmistumisen jälkeen kestänyt kolmetoista vuotta. Tehtävät ovat vaihtuneet sopivin väliajoin.
Pienimmällään Lundénin hoitama vahinko voi olla kuorma-auto, jonka kylkeä henkilöauto on hipaissut. Tarkastusasemalla kollega on valokuvannut auton ja pyytää apua.
– Vahinko on pieni, mutta tavalliset vahinkotarkastajat eivät halua ottaa kantaa, koska kyseessä on kuorma-auto. Toivotaan raskaan kaluston asiantuntijan mielipidettä.
Vakuutusala perustuu luottamukseen. Vakuutusmyyjä myy lupauksia ja yhtiö lunastaa niitä. Lundénin mukaan asiakkaat ovat joskus epäluuloisia vakuutusyhtiöitä kohtaan ja siksi asiat pitää pystyä perustelemaan huolellisesti, luottamuksen synnyttämiseksi.
- Teksti: Kirsi Tamminen
- Kuvat: Annika Rauhala