Henkilöt
21.6.2016

Ravintoloitsija Henri Alén: Laadukasta ruokaa tekevät vain työoloihinsa tyytyväiset ihmiset

Monille tuttu gourmetravintoloitsija noudattaa säntillisesti työnantajavelvoitteitaan ja yrityslainsäädäntöä. Henri Alénin mielestä suomalainen edunvalvontajärjestelmä on periaatteessa toimiva, mutta vastakkainasettelusta pitäisi päästä eroon.

Henri Alen
Ruokaa tekevät ihmiset, eivät robotit. Tämän alan innovaatioita ei voi koodata ja jakaa netissä globaaleille markkinoille, kokki ja ravintoloitsija Henri Alén toteaa.

Terveisiä kotitalousopettaja Tuula Seppälälle! Hänen tunneillaan Pakilan yläasteen oppilas Henri Alén 1990-luvun alussa löysi ruoanlaiton riemun.


Innostavan köksämaikan ansiosta nopealiikkeinen käsintekijä valitsi kokin uran sen sijaan että elättäisi nyt perheensä jossain muussa konkreettista aikaansaamisen tyydytystä tarjoavassa ammatissa.

Ikivihreitä ja tähdenlentoja


Vuodesta 2006 yrittäjänä työskennellyt ruokainnovaattori on jo ehtinyt rikastaa helsinkiläistä ravintolatarjontaa usealla erityylisellä lounas- ja illallispaikalla, ja sama tahti todennäköisesti jatkuu seuraavat kymmenen vuotta.

‒ Kun saan idean, haluan kokeilla sitä heti. Jos huomaan, ettei konsepti jostain syystä toimi, lopetan ja siirryn uuteen, Alén sanoo.  

Pitkäikäisimpiä ovat 2010 avattu Muru ja kolme vuotta myöhemmin perustettu Pastis. Kaartin Hodari & Hummeri käynnistyi 2014 ja hiljeni 2016. Alénin tuoreimmat gourmethankkeet ovat keväällä 2016 avatut slaavilaishenkinen Bystro sekä suomalaista ruokaperinnettä uudelle vuosituhannelle päivittävä Finnjävel.

‒ Finnjävelin elinkaareksi olen suunnitellut kaksi vuotta. Puolivälissä ryhdyn miettimään, mitä teen seuraavaksi. Osa ravintoloista jää kartalle ikivihreinä ja osa on nopeita tähdenlentoja, ja niin se pitää ollakin, jotta ala menee eteenpäin, Alén linjaa.

Kamalan kallista rallia


Neljätoistatuntista työpäivää maanantaista lauantaihin paiskiva 38-vuotias perheenisä sanoo kuumentavansa paistinpannua paitsi intohimosta ruokaan, myös sillä mielellä, että voi löysätä tahtia jo monta vuotta virallista eläkeikää aiemmin.

Kymmenien ravintola-alan ammattilaisten työnantajana Alén myös miettii, miten toimintaympäristöä on kehitettävä, jotta kaikki voivat hyvin. Alaisistaan hän haluaa pitää huolen, sillä laadukasta ruokaa tekevät vain työoloihinsa tyytyväiset ihmiset, kun taas viihtymättömyys pilaa ilmapiirin ja karkottaa asiakkaat.

‒ Ravintola on haasteellinen bisnes, jota on vaikea saada kannattavaksi. Vuokrat, verot, raaka-aineet, palkat ja lakisääteiset sosiaalimaksut vievät paljon rahaa, Alén listaa.

Myös työterveyshuolto aiheuttaa työnantajalle suolaisen laskun.

‒ Työterveyshuolto on hieno järjestelmä, mutta peräänkuulutan palveluntarjoajien etiikkaa. Välillä tuntuu, että työhöntulotarkastuksessa tehdään laboratoriokokeita vain bisneksen vuoksi, ja sitten minulle rapsahtaa puolentoista tuhannen euron lasku.

Työntekijä maksaa itse


Alénista on itsestään selvää, että työntekijöille on maksettava vähintään työehtosopimuksessa määritelty palkka. Jos hän saisi päättää, lakisääteisiä henkilöstökustannuksia karsittaisiin sivukuluista.

Alénin mielestä keittiö- ja saliammattilaiset voisivat kantaa nykyistä suuremman vastuun omista eläkkeistään, ja valtion tulisi kannustaa työnantajia nuorten palkkaamiseen sosiaalimaksujen huojennuksilla.

‒ Nuoret saisivat töitä ja mahdollisuuden tulevaisuutensa rakentamiseen. Jo uransa alkuvaiheessa he uskaltaisivat ottaa asuntolainoja ja eläkevakuutuksia, Alén visioi.

Alén toivoo, että sosiaalivastuun uusjaosta ja työsuhteen muista ehdoista keskusteltaisiin avoimesti työnantajien ja palkansaajien etujärjestöissä. Vastakkainasettelun asemesta osapuolien olisi nöyrryttävä kuuntelemaan toisiaan.

Einespussikeiton särpijä ei ymmärrä


‒ Nyt on sellainen olo, että päätöksiä tekevät einespussikeittoa lautasiltaan lusikoivat ihmiset, joilla ei ole käytännön kokemusta palvelualoista. He eivät näe ravintola-alan potentiaalia yhtenä Suomen talouden kivijalkana, Alén harmittelee.

Superkokki uskoo lujasti puhtaan arktisen luonnon antimiin ja suomalaiseen gastronomialuovuuteen. Ravintola-alasta voi tulla merkittävä matkailumagneetti, mikäli brändäykseen ja markkinointiin satsataan määrätietoisesti.

‒ Suomalaisen ruoan ympärille valtio voisi rakentaa kokonaisen kulttuurikampanjan kiertämään eri puolille maailmaa.

‒ Virkamiehet ja poliitikot voisivat myös osoittaa arvostustaan kotimaisesta perinteestä ammentavalle ravintolaosaamiselle kestitsemällä vieraitaan Helsingin kunnianhimoisimmissa ravintoloissa, Alén ehdottaa.


  • Teksti: Paula Launonen
  • Kuvat: Sakari Majantie

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje