Arjessa
2.10.2017


Löydä piilotyöpaikat verkostojen ja sosiaalisen median avulla

Valjasta verkostot. Seuraa yritysuutisia. Ole aktiivinen somessa. Suomen Ekonomien uravalmentaja Arja Parpala ja Sitran asiantuntija Perttu Jämsén kertovat, miten piilotyöpaikat löytyvät parhaiten.

Työelämää_41_b
Piilotyöpaikat löytyvät usein omien verkostojen kautta. Niitä on vain uskallettava rohkeasti hyödyntää.


Suurin osa vapaana olevista työpaikoista on nykyään piilotyöpaikkoja. Sitran keväällä tekemän työelämätutkimuksen mukaan vain noin joka neljännes työnhakija työllistyy avoimeen työpaikkaan. Sitran tutkimukseen haastateltiin 5000 suomalaista. 60 prosenttia haastatelluista on ollut joskus työurallaan työttömänä.

– Jos vastaa vain avoimiin työpaikkailmoituksiin, tavoittaa vain parikymmentä prosenttia mahdollisista työpaikoista, ja se on huono tilanne, sanoo Suomen Ekonomien uravalmentaja Arja Parpala.

Parpala on itsekin löytänyt piilotyöpaikan. Hän oli noin seitsemän vuotta sitten työnhaussa, ja sattui tapaamaan vanhan tuttavansa, joka oli järjestöpuolella töissä. Ala kiinnosti Parpalaa, ja hän kyseli tuttavaltaan paljon siitä, minkälaista työelämä on järjestöissä.

– Pari viikkoa myöhemmin tuttava soitti ja kysyi, voisinko tulla tekemään kolmen viikon sairasloman sijaisuuden. Nyt olen ollut näissä töissä jo seitsemän vuotta, Parpala kertoo.

Valjasta verkostot

Piilotyöpaikat löytyvät usein omien verkostojen kautta. Sosiaalinen media on mainio apuväline verkostojen hyödyntämiseen. Parpala toteaa, että sosiaalisen median kautta voi löytää työpaikkoja tai tulla itse löydetyksi.

– Työtä etsivä asiakkaani liittyi somen työnhakuryhmään. Hän oli kokenut markkinointialan ihminen, ja kirjoitti itsestään kuvauksen. Hän sai saman tien yhteydenoton konsultilta, ja jo kahden viikon päästä hän oli uudessa työssä.

Arja Parpala
Suomen Ekonomien uravalmentaja Arja Parpala löysi myös itselleen piilotyöpaikan. Työnhausta ja omista kiinnostuksen kohteista kannattaa puhua ääneen.


Parpalan mukaan työtä etsivälle asiantuntijalle on tärkeää, että hänellä on ympärillä hyvät verkostot ja että hän käyttää niitä rohkeasti.

– Se on ongelma, jos ei ole aktiivinen edes omassa verkostossa. Suosittelen, että aivan vieraisiinkin ihmisiin voi ottaa yhteyttä, jos heillä on mielenkiintoinen toimiala, hän sanoo.

Seuraa yritysuutisia

Toinen tärkeä asia piilotyöpaikkojen löytämisessä on yritysuutisten seuraaminen. Parpala kuuli kollegaltaan tapauksesta, jossa alueelle oltiin perustamassa isoa rautakauppaa.

– Toimitusjohtaja kertoi uutisissa, että puolen vuoden päästä yritykseen palkataan 200 uutta työntekijää. Sellainen vaatii paljon työtä. Kollegani pyysi työnhaussa olevaa henkilöstöalan osaajaa ottamaan yhteyttä ja tarjoamaan apuaan. Tämä sai sitten työpaikan henkilöstöpäällikkönä, Parpala kertoo.

Ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa

Suomen Ekonomien uravalmennuksessa neuvotaan työnhakijoita hyödyntämään sosiaalista mediaa. Parpala toteaa, että ekonomeilla pitää olla ainakin LinkedIn aktiivisessa käytössä.
 
– LinkedIn on ammatillinen väline, siellä on kokeneita ammattilaisia, ja työnantajat etsivät sitä kautta väkeä. Koko kansantalouden piristysruiske näkyy nyt, viime viikkoina monet asiakkaat ovat maininneet, että ovat saaneet LinkedIn:n kautta yhteydenoton.

Parpalan mukaan sosiaalisen median käyttäminen on asiantuntijalle ehdottoman tärkeää, vaikka ei olisikaan etsimässä uutta työtä. Sosiaalisessa mediassa luodaan asiantuntijan profiilia, brändätään itseä.

– Sosiaalisessa mediassa jaettu materiaali synnyttää kuvaa asiantuntijasta, ja profiili kasvaa sitä mukaa kun on aktiivinen, Parpala sanoo.

Joskus sosiaalinen media ratkaisee pulman ennen kuin sitä on edes lähdetty sen kummemmin ratkomaan.

– Alan vaihtoa harkinnut asiakkaani oli puolisen vuotta kirjoittanut uudesta alastaan blogia, kun hän sai yhteydenoton työnantajalta, joka kertoi seuranneensa blogia ja pitävänsä tätä mielenkiintoisena. Työnantaja kysyi, että tulisiko asiakkaani heille tekemään alaan liittyvää viestintää, Parpala kertoo.

Kerro verkostolle työnhaustasi

Sitran asiantuntijan Perttu Jämsénin mielestä sosiaalinen media ja omat verkostot ovat alihyödynnetty resurssi työnhaussa. Sitran tutkimuksen mukaan harvempi kuin joka viides osaa hyödyntää verkostojaan, mutta ne, jotka ovat verkostojaan käyttäneet, ovat niistä hyötyneet.

– Varsinkin nuoret, joiden verkosto on usein somessa, kertovat harvoin työnhakemisestaan omalle verkostolleen, vaikka sitä kautta löytyisi työnantajia ja suosittelijoita. Ehkä työttömyys on stigma myös nuorille. Kun työmarkkina-asema on heikko, epäillään, että julkisesti kertominen voisi heikentää sitä entisestään, Jämsén sanoo.

Perttu Jämsen
Piilotyöpaikkojen löytämistä voi opetella, kannustaa Sitran asiantuntija Perttu Jämsén. Aktiivisuus palkitsee varmasti jossain vaiheessa.


Sitran selvityksen mukaan parhaiten sosiaalisen median kautta työtä ovat löytäneet naiset, 18–24 -vuotiaat, opiskelijat ja yksityisyrittäjät.

– Nuorilla sosiaalisen median hyödyntäminen on yleisempää. Vanhemmilla on hankalampaa. 55–69 -vuotiaista noin viisi prosenttia on löytänyt työn sosiaalisen median kautta, 65–69 -vuotiaille luku on noin kolme prosenttia, Jämsen kertoo.

Jämsen jakaa sosiaalisen median kautta työtä hakevat kahteen ryhmään. Supersomettajat tekevät työnhausta näkyvän projektin.

– He ovat ammattimaisia viestijöitä, joilla työhakemus on yksi työnäyte. Uudelle työnhaulle tehdään oma hashtag.

Muille somen käyttäjille Jämsen antaa neuvoksi, että ylipäätään kertoo omalle verkostolleen, että on työnhakija.

– Jos on 300 Facebook-kaveria, joista 60 prosenttia on töissä, voi heidät tavoittamalla päästä heidän organisaatioidensa piilotyöpaikkojen piiriin. Tämä voi olla tehokas ja helppo tapa, se vaatii vain rohkeutta.

Kehitä osaamistasi

Jämsénin mukaan työnhakijan olisi hyvä ymmärtää, että omaa osaamista voi kehittää kuten tuotetta tai palvelua, josta joku voisi maksaa.

Myös piilotyöpaikkojen löytämistä kannattaa opetella. Ekonomien Parpalan tavoin Jämsén suosittelee seuraamaan, mitkä yritykset kasvavat tai fuusioituvat.

– Seuraa yritysuutisia, esimerkiksi voitettuja kilpailutuksia ja rahoituspäätöksiä. Tällaisissa paikoissa yrityksille tulee työvoiman tarvetta, ja osaamiselle on kysyntää, Jämsén vinkkaa.

Yrityksetkin käyttävät some-verkostojaan rekrytointiin.

– Somen tavoittavuus on parempi kuin jos olisi vain ilmoitus työvoimatoimiston sivuilla. Some tavoittaa myös sellaisia osaajia, jotka ovat töissä, eivätkä ole varsinaisesti haku päällä, Jämsén muistuttaa.

  • Teksti: Anssi Koskinen
  • Kuva: Ida Pimenoff, Suomen Ekonomit (Parpalan kuva) ja Miikka Pirinen (Jämsénin kuva)


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje