Arjessa
3.11.2017


Häirintä ja ahdistelu vakava loukkaus yksilön koskemattomuudelle

Some-viestien virta #metoo-tunnisteella on tehnyt näkyväksi, mitä emme ehkä haluaisi myöntää. Seksuaalinen ahdistelu ja häirintä ovat valitettavan yleisiä työelämässä. Akava muistuttaa, että jokaiselle kuuluu jo perusoikeutena oikeus terveelliseen ja turvalliseen työympäristöön ilman häirintää ja ahdistelua. 

Työelämää_29_b
Jokaiselle kuuluu jo perusoikeutena oikeus terveelliseen ja turvalliseen työympäristöön ilman häirintää ja ahdistelua, Akava muistuttaa. (kuvituskuva)

– Työnantajan on huolehdittava, ettei työntekijä joudu sukupuolisen häirinnän kohteeksi. Sama koskee muutakin epäasiallista kohtelua. Vastuu häirinnän poistamisesta siirtyy työnantajalle, kun tämä on saanut tiedon työntekijän kokemasta häirinnästä. Tasa-arvolaissa velvoitetaan työnantajaa selvittämään väitteet seksuaalisesta häirinnästä ja puuttumaan siihen saatuaan tiedon. Jos työnantaja laiminlyö tämän velvollisuuden, menettely on syrjintää, painottaa lakimies Paula Ilveskivi.

Työnantajan tulee seurata tilannetta aktiivisesti, ongelmiin puututtava heti

– On syytä huomata, että häirintää voi esiintyä millä tahansa työpaikalla. Työnantajan tulee aktiivisesti seurata, onko työpaikalla häirintää, ja puuttua siihen oma-aloitteisesti. Yleensä häirintä tai muu epäasiallinen kohtelu on sitä helpommin ratkaistavissa, mitä aikaisemmassa vaiheessa siihen puututaan. Asian käsittelyyn kuuluu, että selvitetään mitä on tapahtunut ja kaikkia osapuolia kuullaan. On tärkeää muistaa, että eri ihmiset kokevat tilanteet ja käyttäytymisen eri tavoin, Ilveskivi sanoo.

Työnantajalla on lainsäädäntöön perustuvat valtuudet ja keinot puuttua häirintätilanteeseen. Näitä keinoja ovat huomautus häiritsijälle, varoitus, työtehtävien tai työskentelytilojen järjestelyt sekä häiritsijän työsuhteen irtisanominen tai äärimmäisessä tapauksessa jopa purku.

Työpaikan pelisäännöt avainasia

Työnantajan tulee mahdollisuuksien mukaan estää häirinnän syntyminen työpaikalla sekä olla tietoinen, jos työpaikalla esiintyy häirintää. Työyhteisön sosiaalista toimivuutta pitää arvioida järjestelmällisesti ja määritellä sen perusteella, millaiset toimet ovat tarpeen häirinnän välttämiseksi.

– Häirinnän ehkäisemiseksi on olennaista, että esimiehet ja johtajat ilmaisevat selkeästi, että työpaikalla ei hyväksytä häirintää (nollatoleranssi). Työnantajan tulee huolehtia, että jokainen työyhteisössä on tietoinen siitä, että häirintään puututaan johdonmukaisesti, Ilveskivi korostaa.

– Työpaikan hyvän työkäyttäytymisen pelisäännöt ovat tärkeitä. Parhaiten niiden noudattamiseen sitoudutaan silloin, kun pelisäännöt valmistellaan yhteistyössä henkilöstön kanssa. Jokainen työyhteisössä on vastuussa omasta käyttäytymisestään ja jokaisen asiana on edistää hyvää työpaikkakulttuuria. Yhteisten pelisääntöjen lisäksi tulee määritellä malli, jossa todetaan johdonmukaiset menettelytavat ongelmatilanteisiin puuttumiseksi. Työntekijöiden perehdyttämisen ohella on koulutettava esimiehet, jotta heillä on valmius ja ohjeet häirinnän ehkäisemiseen ja siihen puuttumiseen.

Ohjeita työntekijälle: mitä tehdä, jos koet häirintää?

  • Älä hyväksy häirintää. Kirjaa tilanteet muistiin ja säilytä häiritsevät viestit ja viestit, jotka liittyvät asian käsittelyyn.
  • Ota kokemasi häirintä puheeksi mahdollisimman pian häiritsijän kanssa. Ilmaise mahdollisimman selkeästi, että pidät käyttäytymistä epäasiallisena. Pyydä lopettamaan häirintä.
  • Jos et uskalla ottaa asiaa puheeksi häiritsevästi käyttäytyneen henkilön kanssa, voit pyytää työtoverin, työsuojeluvaltuutetun tai luottamusmiehen apua. Myös työterveyshuolto voi olla tukena häirintätilanteissa.
  • Kun viet asiaa esimiehen tietoon, voit käyttää apuna lomaketta  Ilmoitus työnantajalle työssä koetusta häirinnästä
  • Jos työpaikallasi ei ole työsuojeluvaltuutettua tai luottamusmiestä, ota yhteys työsuojeluviranomaisiin tai omaan ammattiliittoosi.

Työsuojeluviranomaisten yhteystiedot

Akavan liittojen yhteystiedot

  • Teksti: Ritva Siikamäki
  • Kuva (kuvituskuva): Ida Pimenoff

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje