Arjessa
16.8.2016

Etäjohtaja johtaa ihmisiä

Luottamus on esimiehen näkökulmasta etätiimin tärkein ominaisuus


Ulla Vilkman
Etäjohtaminen on ihmisten johtamista. Innostaminen ja motivoiminen ovat tärkeitä, ja tavoitteet pitää rakentaa, sanoo työelämän valmentaja Ulla Vilkman


Etätyö on mahdollista jo hyvin monessa työyhteisössä, ja tämä asettaa esimiehille aivan uudet vaatimukset. Kuinka johtaa tiimiä, joka ei edes istu saman katon alla?

Liikennevirasto siirtyi vuoden alkupuolella joustavan etätyön malliin. Nykyisellään Liikennevirastossa voi tehdä työnsä etänä, kun vain sopii siitä suullisesti esimiehen kanssa.

Jari Myllärinen on Liikenneviraston tietopalveluyksikön päällikkö. Hänen kuuden hengen tiimistään yksi tekee työnsä Pasilassa, muut Myllärinen mukaan lukien Lappeenrannassa. Suurin osa yksiköstä tekee etätyötä, muutaman päivän viikossa. Myllärinen itsekin on matka- tai etätöissä keskimäärin pari päivää viikossa.

– Etätyön johtaminen vaatii luottamusta. Minun on voitava luottaa alaisiin, että tehtävät tehdään eikä etämahdollisuutta käytetä väärin. Ja minun on oltava heidän käytettävissään, joko fyysisesti läsnä tai virtuaaliyhteyden kautta, Myllärinen sanoo.

Selvin muutos etätyöhön siirryttäessä tapahtuu vuorovaikutuksessa.

– Henkilökohtainen kontakti jää pois, yhteydenpidossa hoidetaan pääsääntöisesti vain työasiat. Työ ei sinällään muutu, ainoastaan vuorovaikutuksen luonne muuttuu, Myllärinen sanoo.

Hänen mukaansa etätyö ja etäjohtaminen onnistuvat, kunhan asennoituminen ja luottamus ovat kunnossa. Joka tapauksessa työnteon luonne on muuttunut pysyvästi.

– Ei pitäisi enää puhua etätyöstä, on vain työtä, jota voi tehdä missä parhaaksi näkee, Myllärinen toteaa.

Etäjohtajan pitää innostaa


– Etäjohtaminen on ihmisten johtamista. Innostaminen ja motivoiminen ovat tärkeitä, ja tavoitteet pitää rakentaa, sanoo työelämän valmentaja Ulla Vilkman.

Vilkman on kouluttanut esimiehiä etätiimien johtamisessa niin julkisissa kuin yksityisissäkin organisaatioissa. Hänen kirjoittamansa kirja etäjohtamisesta julkaistaan syksyllä.

Vilkman korostaa vuorovaikutuksen merkitystä johtamistyössä. Etäjohtajalta, joka ei tapaa työntekijöitään välttämättä edes viikoittain, tämä vaatii aktiivisuutta.

– Kun on enemmän etäisyyttä, niin se vähentää vuorovaikutusta. Ja kun vuorovaikutusta on vähemmän, niin se helposta murentaa yhteisöllisyyttä, ja tämä vähentää vuorovaikutusta entisestään. Yhteydenpitoa pitää olla, Vilkman painottaa.

Etäjohtajan on pidettävä huoli vuorovaikutuksesta myös siten, että hän on työntekijöiden tavoitettavissa. Vilkman toteaa, että jos esimiehestä ei kuulu mitään, niin työntekijöille tulee helposti tunne, että omalla työllä ei ole merkitystä eikä sitä arvosteta.

– Esimiehen antama tuki on tärkeää. Tukea ja ohjausta pyydetään paljon vähemmän, kun etäisyys kasvaa. Läsnäolon tunne voidaan kyllä saavuttaa, vaikka välimatkaa olisikin.

Kahvihuoneessa tärkeitä keskusteluja


Vilkmanin mielestä kahvihuonekeskustelujen jääminen pois etätyössä on puute työyhteisölle. Epämuodolliset keskustelut rakentavat yhteisöllisyyttä, työpaikan me-henkeä, ja toisaalta käytäväkeskusteluissa puhutaan paljon myös työstä ja keksitään uusia ratkaisuja.

Vilkman tarjoaa etätiimeille ratkaisuksi yhteisiä virtuaalisia epävirallisia tapaamisia.

– Virtuaalipalaverin alussa ja lopussa voisi hyvin olla järjestetty pieni aika, jolloin vaihdetaan kuulumisia ja olisi vapaata keskustelua. Sosiaalisessa mediassa voi myös käydä hyödyllistä vapaamuotoista keskustelua.

Tietoliikenne ei korvaa aivan kaikkea. Vilkman painottaa, että etätyötä tekevälle tiimillekin kasvokkain tapaamiset ovat tärkeitä. Hän mainitsee Mercuri Urvalin vuonna 2014 tekemästä Virtual Leadership -tutkimuksesta, jonka mukaan 92 prosenttia kaikista etätyöyhteisöistä tapaa vähintään kerran vuodessa. Näissä tapaamisissa olisi Vilkmanin mukaan myös oltava vapaata ohjelmaa.

Etätyö eroaa samapaikkaisesta työstä myös siten, että siinä ei voi enää hoitaa työn seurantaa tarkkailemalla sitä, miten työ tehdään ja kuinka paljon työntekijät ovat työpaikalla. Etäjohtajan on Vilkmanin mukaan osattava asettaa työlle tavoitteet ja seurattava niiden toteutumista.

– Työn seurannassa painopisteen tulee siirtyä ajanmittaamisesta suorituksen mittaamiseen. Työntekijöillä pitää olla vapautta tehtävien hoitamiseen, kunhan tavoitteet saavutetaan.

Toinen tarvitsee enemmän kuin toinen


Ihmisten valmiudet etätyön tekemiseen vaihtelevat. Vastuu ja vapaus omasta työstä on toisille helpompaa kuin toisille.

– Toinen kysyy, että mitä teen ja kaipaa ohjausta ja tukea. Toiselle riittää, että tavoitteet on asetettu, Vilkman kuvailee.

Etäjohtajan sosiaalisiin taitoihin kuuluu luoda kontakti hyvin erilaisiin ihmisiin. Vilkman myös korostaa itsetuntemuksen merkitystä. Jos johtaja tuntee itsensä hyvin, niin hän voi ymmärtää muidenkin yksilöllisyyttä.

Sosiaalisesti taitava johtaja pystyy luomaan työntekijöihin henkilökohtaisen suhteen välimatkasta huolimatta. Ilman luottamuksellisia välejä esimerkiksi etätyötä tekevän työntekijän uupuminen on vaikea huomata. Etätyössä on loppuun palamisen vaara. Kaikki eivät osaa pitää huolta työkunnostaan, vaan tekevät liikaa töitä.

– Minulla on se näkemys juteltuani yritysten henkilöstöjohtajien kanssa, että uupumustapaukset eivät ole kuitenkaan lisääntyneet etätöiden yleistymisen vuoksi, Vilkman sanoo.

Etätyö ja etäjohtamisen tarve on lisääntynyt huimasti viime vuosien teknologisen kehityksen myötä. Vilkman toteaa, että organisaatiot ovat Suomessa hyvin erilaisessa vaiheessa etätyön kanssa. On johtajia, jotka ovat jo kymmenen vuotta tehneet etätyötä ja yrityksiä, joissa etätyö on ollut mahdollista jo kauan. Sitten on yrityksiä, joissa vasta harkitaan etätyöhön siirtymistä. It-ala on etätyössä Vilkmanin mukaan edelläkävijä, it-yrityksissä etätyön mahdollisuus on jo normi. Joka tapauksessa etätyö tulee lisääntymään, painetta on kovasti siihen suuntaan.

– Etätyön jarruttaminen tuntuu usein kulminoituvan yksittäisiin esimiehiin. Monissa yrityksissä etätyö on hyväksyttyä, mutta silti löytyy esimiehiä, jotka vastustavat sitä.


  • Teksti: Anssi Kaarlo Koskinen
  • Kuva: Sami Siurola


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje