Arjessa
17.11.2016

Asiantuntijan vinkit: Näin työpaikkaa muutetaan yhdessä

Muutokset töissä kuormittavat ja pilaavat ilmapiiriä, sanotaan. Niin sen ei tarvitse mennä, uskoo psykologi ja työnohjaaja Juha Arikoski. Tässä hänen vinkkinsä yhdessä tehtyyn muutokseen.

terveydenhoitajia
Juttelu mukavan kollegan kanssa muutoksista ja ajankohtaisista käänteistä auttaa muistamaan, ettet ole yksin.


Työpaikalla tapahtuu muutos. Kun tiimin pitäisi tehdä omaa työtään koskevia suuria ratkaisuja, työntekijät kääntyvätkin sisäänpäin. Kukaan ei vahingossakaan sano, mitä ajattelee – ei ainakaan suoraan johdolle.

Tilanne on nopeasti jumissa. Esimiehellä on olo, ettei hän saa muita mukaan päätöksentekoon. Työntekijät vetäytyvät tiukasti rooliinsa: pomonhan pitäisi itse johtaa ja toimia muiden puolesta!

Myöhemmin käy ilmi, että työntekijät olisivat kuin olisivatkin halunneet ottaa kantaa muutokseen. Esimies on kuitenkin jo käyttänyt valtaansa.

Työntekijät vetäytyvät entistä enemmän kuoreensa. Käytävillä alkaa kiivas esimiehen syyttely ja selän takana puhuminen. Tämä taas hermostuu työntekijöilleen: mitäs ovat itse heittäytyneet passiivisiksi.

Lopulta kuullaan muiden puheista enää ensimmäinen lause ja suututaan jo siitäkin. Johto haukkuu keskenään tyhmiä alaisia.


Kuulostaako tutulta?


Esimerkki on psykologi Juha Arikosken, mutta tilanne on luultavasti eletty aika monessa suomalaisessa yt-neuvottelujen ja organisaatiomuutosten ravistelemassa työpaikassa.

Arikoskesta solmuun mennään yksinkertaisesta syystä.

– Kaiken ydin on rooli. Alamme kaikki käyttäytyä annetun roolin mukaan. Se ohjaa käyttäytymistä ihan hirveästi.

Esimiehellä on oma roolinsa, työntekijöillä omansa. Arikosken mukaan työpaikalla jokainen toimii omasta roolistaan käsin. Se voi johtaa myös pelkoon: entä, jos oma naamio ja uskottavuus romahtavat? Entä, jos yhdessä sovittu näytelmä ei muutoksessa enää toimikaan kuin aikaisemmin?

– Muutoksessa kaikki voisivat riisua perinteisiin jumiutuneet rooliodotuksensa, Arikoski kannustaa.

– Olen puhunut jaetusta johtajuudesta, jaetusta vastuun kannosta. Tietenkin johtajan tehtävä on yhä johtaa, mutta kaikkien pitäisi yrittää ymmärtää toisiaan, asettua muiden asemaan ja muistaa, että muutkin toimivat rooleistaan käsin.

Arikosken mukaan muutoksessa tapahtuva regressio, taantuminen, on tuttua kaikilla työpaikoilla. Se johtaa vuoropuhelun loppumiseen ja leiriytymiseen.

Miten rooleja sitten pystyttäisin purkamaan? Arikosken mukaan kysymys on yksinkertaisesti vuorovaikutuksesta ja henkilökohtaisen vastuun ottamisesta.

Jos asiat jäävät epäselviksi, jokaisen vastuulla on sanoa, että anteeksi, nyt en ymmärrä. Pitäisi siis yrittää tulla toisia, myös esimiestä vastaan.

– Itse puhun vuorovaikutuksen sijaan mieluummin vuorokuuntelusta. Se on toisen ihmisen avointa, aktiivista ja empaattista kuuntelua.

Arikoskesta parasta vuorokuuntelua esimieheltä on kysymällä johtaminen. Yllättävän vähän esimies kysyy avoimesti työntekijöiltä, miten nämä asiat tekisivät.

– Totean usein, että elämän tärkein matka ei ole matka Malediiveille. Se on matka toista puolitiehen vastaan.


  • Teksti: Veera Luoma-aho
  • Kuvat: Akavan sairaanhoitajat ja Taja ry


Sairaanhoitajaopiskelija_rajattu
Jos asiat jäävät epäselviksi, jokaisen vastuulla on sanoa, että anteeksi, nyt en ymmärrä. Niin sairaanhoitajaopiskelijan kuin pidempäänkin työelämässä toimineen.

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje