Arjessa
12.1.2018

Asiantuntijan brändin on oltava aito

Asiantuntija voi rakentaa vahvuuksilleen vankan brändin. Valheesta jää nopeasti kiinni, muistuttavat Henkilöbrändi-kirjan kirjoittajat Jarkko Kurvinen ja Tom Laine.

Jarkko Kurvinen
Jarkko Kurvisen mukaan brändin rakentamisessa on kolme keskeistä kohtaa: itsetuntemus, vaikuttava viestintä ja arvon tuottaminen kohdeyleisölle.

Asiantuntija on brändi, pitipä siitä tai ei. Brändi kertoo muille asiantuntijan tiedoista ja osaamisesta.

– Brändi on yhtä kuin maine ja imago, toista näistä voi rakentaa ja toinen tulee tekemisen kautta. Joillakin brändi on arvoton, ja sitä on syytäkin rakentaa, sanoo Jarkko Kurvinen.

Kurvinen on yhdessä Tom Laineen ja Ville Tolvasen kanssa kirjoittanut kirjan ”Henkilöbrändi, asiantuntijasta vaikuttajaksi”, jossa käydään läpi henkilöbrändin merkitystä ja rakentamista. Kurvinen ja Tolvanen ovat markkinoinnin asiantuntijoita, Laineen erityisala on some-rekrytointi.

Kurvinen nostaa brändin rakentamisessa keskeiseksi kolme kohtaa: itsetuntemuksen, vaikuttavan viestinnän ja arvon tuottamisen kohdeyleisölle. Vahva identiteetti ja itsetunto ovat tärkeitä, omat vahvuudet ja heikkoudet on tunnettava. Vahvuuksille voi rakentaa toimivan brändin.

Viestinnän on oltava vaikuttavaa ja viesti on kyettävä jakamaan ymmärrettävästi. Asiantuntijan olisi myös pystyttävä tuottamaan arvoa jokaisella kohtaamisellaan kohderyhmän kanssa.

– Paraskin asiantuntija häviää keskinkertaiselle, jos keskinkertainen jättää kohtaamisissa merkitysjälkiä ja paras ei, Kurvinen huomauttaa.

Valitse asiasanat, ole rehellinen

Tom Laine kehottaa asiantuntijaa valitsemaan asiasanat, joiden kautta hän haluaa brändiään rakentaa. On löydettävä sanat, joita oman alan ihmiset käyttävät ja pohdittava, miten ne tukevat omaa osaamista ja omia tarpeita. Avainsanojen mukaan voi esimerkiksi kirjoittaa tekstiä jaettavaksi sosiaalisessa mediassa.

– LinkedIn on helppo ja ammatillinen, siellä ei tarvitse koko aikaa olla läsnä. Twitter ja Facebook ovat haastavampia, paljon viihteellisempiä, ja niissä osaamista on vaikeampi tunnistaa, Laine vinkkaa.

Aitous on Kurvisen mukaan ensisijaisen tärkeää brändin rakentamisessa.

– Se on falskia ja valetta, jos identiteetti ja teot eivät kohtaa. Silloin brändistä tulee päälleliimattu, eikä se kerro siitä, mitä asiantuntija lopulta saa aikaiseksi. Valtaosan ongelma on, että he eivät tunne itseään, heidän arvomaailmansa ei ole kirkas, eivätkä he pysty viestimään vahvuuksistaan käsin, hän sanoo.

Yrityksillä ja asiantuntijoilla ei ole Laineen mielestä enää varaa rakentaa illuusiota. Kaikki tieto on sosiaalisen median ja internetin aikana julkista ja läpinäkyvää, valheesta jää nopeasti kiinni.

Kurvinen toteaa, että henkilöbrändäyksellä on huono maine, ja aivan syystä. Viime vuosituhannen loppupuolella henkilöbrändäys tarkoitti lähinnä haarniskan kiillotusta, katteetonta itsekehua.

– Minä-minä-minä edellä menevät brändääjät unohtivat yleisönsä ja keskittyivät kehumaan itseään. Itsestä muodostettiin kiiltokuva, joille teot eivät tuoneet vastinetta ja kyseinen ”henkilöbrändäys” oli tyhjää puhetta, Kurvinen sanoo.

Brändi on ammatillinen henkivakuutus

Hyvä brändi on eduksi niin asiantuntijalle kuin tämän yrityksellekin. Kurvinen sanoo, että brändi on asiantuntijan ammatillinen henkivakuutus, ja tämä näkyy lopulta asiantuntijan palkkapussissa ja työtarjouksissa.

Tom Laine kuvaa asiantuntijaa yrityksen keulakuvaksi. Heidän kauttaan vahvistetaan mielikuvaa yrityksestä, riippumatta siitä, mikä asiantuntijan varsinainen rooli yrityksessä on. Ihmiset seuraavat ja jakavat mieluummin henkilökohtaisia päivityksiä kuin yritysten virallisia kanavia.

– Ennen johtaja oli yrityksen puhemies, ja oli yksi virallinen tili, jonka kautta yritys viesti. Siitä ei ole kuin reilu kymmenen vuotta, kun sosiaalinen media avasi verkon kaikille, Laine sanoo.

Tom Laine
Asiantuntija on yrityksen keulakuva, muistuttaa Tom Laine.

Suomalainen asiantuntija on perinteisesti enemmän sellainen, joka tekee työnsä eikä halua puhua itsestään. Kurvinen toteaa, että tätä ajattelutapaa on syytä muuttaa.

– Asiantuntijalla on identiteettiongelma, jos hän ei luota itseensä. Se saattaa kehittyä vaikka huijarisyndroomaksi. Asiantuntijan ei pitäisi pelätä sitä, että ei näytäkään hyvältä.

Henkilöbrändi ei ole uusi ilmiö, eikä ilmiö Kurvisen mukaan vanhene. Hän kertoo eräänkin toimitusjohtajan todenneen sosiaalisessa mediassa, että olisi saanut tämäkin kirja jäädä julkaisematta, muistaakohan tätä vuoden päästä kukaan.

– Kommentti ei ollut pahantahtoinen, vaan pohdiskeleva. Jos asiantuntija tuntee vahvuutensa, edistää asiaansa, viestii vaikuttavasti ja tuottaa arvoa yleisölleen selkokielisesti, sellainen ei vanhene koskaan.

  • Teksti: Anssi Koskinen
  • Kuvat: Alma Talent ja Maria Miklas


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje