Arjessa
26.10.2016

Akavalaiset kaipaavat asiantuntemusta TE-toimistoihin

Hallituksen 17 miljoonan euron lisärahoitus TE-toimistoille tulee tarpeeseen, mutta raha saattaa silti jäädä liian pieneksi.


Akavalaiset työttömät työnhakijat ovat tyytymättömiä TE-toimistojen palveluihin. Akavan TNS-Gallupilla teettämän kyselyn mukaan 50 prosenttia kyselyyn osallistuneista akavalaisista työttömistä työnhakijoista oli tyytymättömiä TE-toimistojen palvelun asiantuntevuuteen. Muiden kohdalla lukema oli 27 prosenttia.

Kuinka tyytyväinen olet TE-toimistojen palveluun seuraavissa asioissa


Väittämä ”TE-toimiston palvelut auttoivat minua jäsentämään tavoitteitani” sai 73 prosentilta akavalaisista vastauksen ”Täysin tai osittain eri mieltä”. Muista vastaajista samaan kysymykseen antoi saman vastauksen 51 prosenttia.

– Korkeakoulutettuja on paljon työttömänä, ja he kokevat, että TE-toimistojen virkailijat eivät tunne heidän osaamistaan eivätkä pysty tarjoamaan oikeita palveluja, sanoo Akavan ekonomisti Heikki Taulu.

Mitä mieltä olet seuraavista väittämistä

Akavassa ollaan huolissaan TE-toimistojen työmäärästä ja resursseista. Työvoimapalveluja ollaan tehostamassa. Ensi vuonna lakimuutoksen myötä TE-toimistojen haastattelumäärä tulee kasvamaan lähes kolminkertaiseksi.

– Ennen haastattelut työnhakijoiden kanssa tehtiin tarpeen vaatiessa, jos silloinkaan, ja niitä priorisoitiin. Uuden lain myötä kaikki TE-toimistojen työttömät asiakkaat haastatellaan kolmen kuukauden välein. Vuonna 2015 TE-toimistoissa tehtiin 290 000 työllistymissuunnitelmaa, ensi vuonna niitä pitäisi tehdä jopa 850 000, Taulu kertoo.

Pari sataa uutta työntekijää


Hallitus kaavaili vielä elokuussa, että osan TE-toimistojen haastatteluista tekisivät yksityiset yritykset ostopalveluina. Tästä suunnitelmasta luovuttiin, ja työvoimapulaa paikatakseen hallitus aikoo palkata työvoimatoimistoihin pari sataa uutta työntekijää.

Akavassa ollaan tyytyväisiä siitä, että hallitus on antanut TE-toimistoille kahdelle seuraavalle vuodelle lisärahoitusta 17 miljoonaa euroa. Raha tulee tarpeeseen, mutta se ei välttämättä riitä. Taulu toteaa, että lisärahaa menee muuhunkin kuin vain lisääntyneen työmäärän rahoittamiseen.

– Pitäisi varautua siihen., että nyt myönnetty 17 miljoonaa euroa jää pieneksi. Kun tehdään iso muutos, niin se pitäisi tehdä kunnolla. Takavuosina on nähty, että kun resurssit eivät ole riittävät, niin uudistusten läpiviemisessä on isoja ongelmia, Taulu sanoo.

Taulu on sitä mieltä, että TE-toimistojen haastattelujen lisääminen on kuitenkin askel oikeaan suuntaan.

– Siitä on näyttöä, että säännöllinen yhteydenpito on lisännyt työllistymistä. Silloin ajatus pysyy paremmin työnhaussa ja tapaamisista saa uusia eväitä työllistymiseen.

Yksityiset etsivät työpaikkoja


Työvoimapalvelujen tehostamisessa tullaan käyttämään myös yksityisiä palveluntuottajia. Osa hallituksen 17 miljoonasta menee yksityisille yrityksille, jotka etsivät työttömille työpaikkoja.

Akavan asiantuntija Ida Mielityinen on huolissaan siitä, miten resurssit riittävät, vaikka palveluita ostettaisiinkin yksityisiltä.

– TE-toimistojen resurssien lähtötaso on huono, ja vaikka palveluita ostettaisiinkin yksityisiltä, niin työvoimaa ja osaamista tarvitaan niiden ostamiseenkin.

Mielityinen huomauttaa myös, että palveluiden ostaminen ja tuottaminen yksityistenkin toimijoiden voimin on julkisten varojen käyttöä, ja se täytyy pystyä tekemään mahdollisimman tehokkaasti.

Mielityinenkin on huolissaan TE-toimistojen asiantuntemuksesta. Osuvan ja osaavan palvelun puute on ongelma.

– Hyvää uraohjauksen osaamista korkeakoulutettujen tarpeisiin on hyvin vähän. Psykologien määräkin on vähentynyt TE-toimistoissa kymmenen vuoden aikana 50 prosenttia.

Kajaanissa uskotaan TE-toimistojen osaamiseen


Kajaanin TE-toimiston asiantuntijan Jarmo Vidgrenin mukaan TE-toimistojen resurssit eivät riitä nykyiseenkään työmäärään, joten lisäresursseille on tarvetta. Hän toteaa, että määrärahojen vähennys on ollut käynnissä jo useamman vuoden ajan.

– Nyt rahoitusta haastattelujen tekemiseen on tulossa 17 miljoonaa koko Suomeen, mikä on aika vähän, jos lisäresurssia tarvitaan ainakin 550 henkilötyövuotta.

Vidgrenin mielestä TE-toimistojen palveluiden kehittäminen sähköiseksi sekä se, että niitä on osittain ostettu yksityisiltä, on hyvä asia, mutta kallista se on ollut.

– Kustannukset ovat olleet suuremmat kuin jos valtion ammattilaiset olisivat saaneet hoitaa asiat riittävillä toiminta- ja substanssirahoilla.

Akavalaiset työttömät työnhakijat eivät ole olleet tyytyväisiä TE-toimistojen palveluihin, mutta Vidgren luottaa TE-toimistojen asiantuntemukseen. Hän muistuttaa, että korkeakoulutetut työttömät ovat hyvin heterogeeninen ryhmä, jonka avuntarve on hyvin erilaista ja eritasoista.

Vidgren toteaa, että TE-toimistot ovat tehneet yhteistyötä oppilaitosten ja yritysten kanssa jo vuosikymmeniä.

– Mikäli ongelmia on, niin TE –toimiston asiantuntijoiden työhön kuuluu työmarkkinoilla tapahtuvien ilmiöiden haltuunotto. Työmarkkinatietouden päivittäminen on tärkeää. TE –toimistoissa on aina osattu erikoistua. Kaikki eivät hallitse kaikkea, mutta yhdessä tiedämme todella paljon.


  • Teksti: Anssi Koskinen
  • Tilastot: Akava teetti kyselyn TNS-Gallupilla syyskuussa 2016. Kyselyyn vastasi 999 akavalaista ja 1001 muuta vastaajaa.


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje