Arjessa
21.12.2016

Mä oon luottamusmies, osa 8:
Digitaalisuus myllää pankki- ja rahoitusmaailmaa

Aktian Heidi Tuominen haluaa, että myös työelämä joustaa, kun pankkipalveluiden pitää olla käytettävissä 24 tuntia vuorokaudessa.

Heidi Tuominen
– Jos tuntee kiinnostusta edunvalvontatehtäviä kohtaan, kannattaa lähteä mukaan. Asioita ei tarvitse osata valmiiksi, sillä työ kyllä opettaa, Heidi Tuominen kannustaa tulevia luottamusmiehiä ja neuvottelevia yhteyshenkilöitä.

Ennen kuin nauhuri pyörii, Heidi Tuominen haluaa huomauttaa yhdestä asiasta. Vaikka sarjan otsikko niin väittääkin, nyt ei puhuta luottamusmiehen kanssa. Pankkimaailmassa oikea titteli on neuvotteleva yhteyshenkilö.

Tuomisella ei ole varmaa tietoa siitä, miten tällaiseen nimikkeeseen on päädytty. Pohdimme, voisiko kyseessä olla esimerkiksi tapa erottua teollisuusvoittoisista aloista.

Neuvottelevan yhteyshenkilön työnkuva on joka tapauksessa täysin samanlainen kuin luottamusmiehellä. Tuomisen kohdalla se tarkoittaa sitä, että hän valvoo lähes kolmensadan Aktian ylemmän toimihenkilön etuja työelämässä.

Edunvalvontatyö vie Tuomisen työajasta keskimäärin päivän viikossa mutta usein vähemmänkin. Muun ajan hän tekee rahoitusjohtajan työtä pankin Turun konttorissa. Nyt Tuominen on kuitenkin työmatkalla Helsingissä ja istumme yhdessä Aktian pääkonttorin neuvotteluhuoneista Mannerheimintiellä.

– Tänään olen täällä neuvottelevan yhteyshenkilön asioilla. Meillä on tapaaminen, jossa pohdimme voisiko yhteistoimintaneuvottelukunnan ja työsuojelutoimikunnan asioiden käsittelyä jotenkin yhdistää, niin ettei olisi monta eri porukkaa ja kokousta. Se on mielestäni ihan järkevä ehdotus, Tuominen sanoo.

Kaikki haluavat rahaa


Tuominen valmistui Turun kauppakorkeakoulusta joulukuussa 1983 ja aloitti työt pankkialalla tammikuussa 1984.

– Olen varmaan toivoton tapaus! Olen ollut ollut yhdellä toimialalla koko työelämäni ajan. Toki olen nähnyt tänä aikana useita eri pankkeja, työtehtäviä ja nousu- ja laskusuhdanteita, hän sanoo.

Aktian rahoituspuolella Tuominen on ollut kohta 15 vuotta. Rahoitusjohtajan tehtävä on muun muassa tarjota rahoitusratkaisuja ja pankkipalveluita yrityksille. Mitä se sitten käytännössä tarkoittaa? Sitä, että yritysjohtajat kävelevät Tuomisen toimistoon hattu kädessä ja anelevat lainaa?

– Joo, on se joskus voinut olla sitä. Toisaalta vierailen itse yrityksissä myymässä ratkaisuja. Asiakkaanani on paljon pieniä ja keskisuuria yrityksiä Turussa ja Lounais-Suomessa. Tähän joukkoon mahtuu perheyrityksiä, teollisuutta, kauppaa, palveluita ja asunto-osakeyhtiöitä.

Tuominen ei pitkään mieti, kun kysyy mikä on pitänyt hänet näin pitkään pankki- ja rahoitusmaailmassa.

– Tämä on ihana ala! Kaikkihan rahaa haluavat. Kaikki tahtovat lainata, sijoittaa ja ansaita sitä. Enkä enää varmaan muuta osaisikaan tehdä työkseni.

Edunvalvoja on kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista


Edellinen vastaus ei aivan pidä paikkaansa, sillä Tuominen on todistanut muuttumis- ja oppimiskykynsä muun muassa ryhtymällä neuvottelevaksi yhteyshenkilöksi vuonna 2013. Uuteen tehtävään hyppäämistä helpotti toki se, että hän oli toiminut vuosia eri yhdistyksissä ja järjestöissä.

– Olen aina ollut kiinnostunut yhteiskunnasta ja yhteisistä asioista. Olen ollut aikoinani esimerkiksi liki 10 vuotta Turun Seudun Ekonomien johtokunnassa, kolme vuotta puheenjohtajana ja useita vuosia taloudenhoitajana.

Vastuunkanto yhteisistä asioista ei siis ollut Tuomiselle aivan vierasta. Kun sitten edellinen neuvotteleva yhteyshenkilö jäi eläkkeelle, hän pyysi Tuomista alkamaan seuraajakseen. Kiinnostus yhteiskunnallisia asioita kohtaan auttoi vastaamaan kyllä pyyntöön.

– Ajattelin, että olisi mielenkiintoista päästä opettelemaan työmarkkina-asioita. Ja niitä olen päässytkin oppimaan. Samalla tulee informoiduksi oman talon asioista perusteellisemmin – vähän toisella tavalla kuin jos vain työskentelisi konttorissa. Ja ehkä tässä pieni vaikuttamisen tunnekin on.


Pankin työntekijät ymmärtävät bisnestä


Tuomisen liki kolmesataa edunvalvottavaa työskentelevät asiantuntijoina ja esimiehinä muun muassa myynnissä, markkinoinnissa, tuotekehityksessä, varainhoidossa ja IT-puolella. Tämän porukan asioita käsitellään esimerkiksi yhteistoimintaneuvottelukunnassa ja palkkatoimikunnassa.

– Tehtävääni kuuluu näissä työskenteleminen ja asioihin vaikuttaminen. Osallistun myös tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmien käsittelemiseen sekä työhyvinvoinnin edistämiseen.

Heidi Tuominen 4
Neuvottelevan yhteyshenkilön työ tuo Tuomisen usein Helsinkiin. Tänään kalenterissa on useampi tapaaminen ja hän joutuu rientämään neukkarista toiseen.

Joissakin työpaikoissa luottamushenkilöille kuulemma valitetaan mitä erilaisimmista asioista, aina työtuolin asetuksista lähtien. Tuominen kertoo, että Aktiassa ei tällaisista asioista purnata. Ei ainakaan hänelle.

– Valituksia ei tule juurikaan edes ilmastoinnista, hän sanoo ja hymyilee.

Vaikuttaa siltä, että pankkimaailmassa ollaan myös tavallista ymmärtäväisempiä työnantajan ajamia muutoksia kohtaan.

– Meillä ei ehkä ole samanlaisia vastakkainasetteluita kuin joillakin muilla toimialoilla. Pankkien ylemmät toimihenkilöt ymmärtävät mistä pankin tulos ja myynti syntyvät.


Kiky-ratkaisu josta hallituskin olisi ylpeä


Hiljattain Tuominen sai ensimmäisen kokemuksensa paikallisesta sopimisesta, kun Aktiassa sorvattiin kiky-sopimusta pankin ja työntekijöiden välillä. Hän pitää lopputulosta onnistumisena edunvalvontatyössä.

Aktiassa kilpailukykysopimuksen 24 lisätyötuntia päätettiin käyttää niin, että yhtenä lauantaina pidetään henkilöstön koulutus- ja tsemppipäivä, ja loput 16 tuntia sirotellaan kalenteriin niin, että noin kerran kuussa on yksi runsaan tunnin verran normaalia pidempi työpäivä. Lisäksi jätettiin valinnanvaraa muun muassa tukiyksiköiden sesonkitöiden joustavaan järjestelemiseen.

Ratkaisulla tavoitellaan sitä, mitä maan hallitus toivoikin: tuottavuuden kasvua.

– Halusimme, että työajan pidennys olisi sellainen, että siihen voisi varata ihan oikeasti esimerkiksi asiakastapaamisen. Sitä kautta on mahdollista syntyä lisämyyntiä ja sen myötä tuottavuutta. Emme lähteneet pelaamaan millään kuudella minuuteilla päivässä, koska se ei olisi ollut mistään kotoisin.

Tuominen sanoo pyrkivänsä rakentavaan yhteistyöhön työnantajan kanssa.

– Olen sellainen ihminen, että sanon mielipiteeni suoraan ja minulla on kriittisiäkin mielipiteitä. Mutta jos on eri mieltä asiasta, pitää pystyä esittämään vaihtoehto ja pyrkiä yhteiseen ratkaisuun. Eihän se johda mihinkään, jos ollaan vain eri mieltä.

Tulevaisuudessa tarvitaan valinnanvapautta


Pankkimaailma on ollut mullistuksen keskellä jo vuosien ajan. Palveluita on siirretty nettiin ja samalla konttoriverkosto on supistunut. Kun vuonna 1985 Suomessa oli lähes 3600 pankkikonttoria, nyt niitä on vähän yli tuhat. Tuominen sanoo, että yksi hänen tavoitteistaan jatkossa on huolehtia sitä, että pankkien työntekijät jaksavat tehdä työtään näissä uusissa olosuhteissa.

– Tekniikka mahdollistaa kaiken tapahtuvan 24 tuntia vuorokaudessa ja osin asiakkaatkin odottavat sitä. Mutta eihän ihminen voi olla valmiudessa vuorokauden ympäri. Siinä tulevat vastaan jaksamisasiat, mutta toisaalta myös joustavuuden lisääminen. Ollaanko toimistossa vai esimerkiksi etätöissä? Se tulee olemaan keskeistä jatkossa.

Tuomisen mielestä ihmisten pitäisikin saada valita vapaammin missä he tekevät työnsä.

– Uskon valinnanvapauteen ja joustavuuteen. Sitä kautta työviihtyisyys ja -tyytyväisyys kasvavat ja saavutetaan parempia tuloksia.


  • Teksti: Valtteri Väkevä
  • Kuvat: Liisa Takala


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje