Arjessa
12.11.2014

Tasapuolista kohtelua, mutta miten?


Hyvään esimiestyöhön yhdistetään odotus oikeudenmukaisesta, tasapuolisesta johtamisesta. Periaatteesta on helppo olla samaa mieltä, mutta siitä, mikä käytännössä koetaan oikeudenmukaisena, on vaikeampi muodostaa yhtenäistä kantaa.


Haikala Lehtipuu
Johtamisen onnistumista arvioitaessa ei pidä katsoa vain yksittäisten johtajien toimintaa, vaan johtamisen johdonmukaisuutta koko organisaatiossa, kirjoittavat Tuovi Haikala ja Petri Lehtipuu.

Yksiselitteistä konkreettista vastausta ei voi antaa, koska tasapuolisuudessa on kysymys kokemuksesta. Yhdelle se on sitä, että kaikkia kohdellaan samalla tavalla. Toiselle sitä, että jokaista kohdellaan yksilöllisesti tämän edellytysten mukaisesti. Meillä kaikilla on omat näkemyksemme myös epäoikeudenmukaisuudesta. Mitä siis esimiehen pitäisi tehdä? 

Ajatukset erilaisuudesta


Aivan ensimmäiseksi esimiehen tulisi aloittaa itsestään. Aivotutkimus on vahvistanut jo aiemmin psykologiassa tunnetun ilmiön, että luontaisesti suosimme itsemme kaltaisia ihmisiä ja meillä on tiedostamattomia ennakkoluuloja erilaisia ihmisiä kohtaan. Miten siis esimies itse ajattelee erilaisuudesta?


Mitä paremmin kukin meistä tiedostaa omat ennakkoluulonsa, sitä paremmin voi myös arvioida omia ratkaisujaan. Näenkö jonkun ihmisen lahjat paremmin, koska hänellä on sama koulutustausta kuin minulla? Arvioinko puolueettomasti ihmisten kykyjä selvitä erilaisista tehtävistä heidän iästään tai sukupuolestaan riippumatta? Tulkitsenko ihmisten käytöstä eri tavoin – samanlainen käytös yhdeltä on jämäkkyyttä ja tervettä rajojen asettamista, ja toiselta muutosvastarintaa?


Peruslähtökohta on, että palkkaus, edut, työajat ja tehtäviin liittyvät odotukset määrittyvät samoista lähtökohdista. Tämäkään ei aina ole yksiselitteistä, sillä tässäkin meillä voi olla omiin ennakkoluuloihin ja uskomuksiin liittyviä tulkintojamme, joista emme ole tietoisia. Miten esimerkiksi määrittelemme tehtävien vaativuuden?

Periatteiden määrittäminen


Esimiehen on hyvä käydä omien johdettaviensa kanssa yhteistä keskustelua siitä, millä periaatteilla töissä toimitaan. Mahdollisuus osallistua periaatteiden määrittämiseen sitouttaa ja luo yhteistä todellisuutta. Periaatteiden luomisen lisäksi tulee myös johdonmukaisesti seurata, että niitä noudatetaan. Vaikka poikkeamiin puuttuminen on yleensä hankalaa, on se välttämätöntä. Jos sovittuja periaatteita ei seurata tai joku saa jatkuvasti erivapauksia, alkaa luottamus rapautua ja samalla säännöt menettävät merkitystään.


Yksilöllisiä poikkeamia voidaan tehdä, mutta ne tulee perustella läpinäkyvästi.  Päätösten selkeät perustelut myös kielteisissä tapauksissa ja avoimuus kritiikille ovat tärkeitä. Päätösten ja valintojen johdonmukaisuus vaikuttavat ratkaisevasti oikeudenmukaisuuden kokemukseen. Henkilöstä tai tilanteesta toiseen muuttuvat periaatteet eivät luo luottamusta, jos ennustettavuus puuttuu.

Ennustettavuus on tärkeää silloin kun katsotaan johdon toimintaa ryhmänä. Jos johdon edustajat toimivat eri periaatteilla, syntyy epäilys epäreilusta tai mielivaltaisesta kohtelusta. Siksi johtamisen onnistumista arvioitaessa ei pidä katsoa vain yksittäisten johtajien toimintaa, vaan johtamisen johdonmukaisuutta koko organisaatiossa.

  • Kirjoittajat Tuovi Haikala ja Petri Lehtipuu toimivat johdon konsultteina ja coacheina Novetos Oy:ssä



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje