Arjessa
18.4.2016

Pelaten paremmaksi esimieheksi

Työelämän laatu ja työn tuottavuus kulkevat käsi kädessä. Hyvillä esimiestaidoilla lisätään tuottavuutta. Mitä parempi esimies, sitä tuottavammat työntekijät.

Tuottava esimies peli
Yksi tutkimuksen merkittävimmistä tuloksista oli, että pelaajat löysivät oman esimiesidentiteettinsä. Osa epäili jopa omia esimiestaitojaan, kun ei heti pärjännyt pelissä – kiperä kokemus kenelle tahansa.

Lapin yliopiston apulaisprofessorin Marko Kestin kehittämä Tuottava esimies -simulaatiopeli pohjautuu tieteelliseen tutkimukseen esimiestyön vaikutuksesta työntekijöiden tuottavuuteen. Pelissä on yli 30 erilaista käytännönläheistä tilannetta, joita ratkomalla pelaaja kehittyy entistä paremmaksi esimieheksi. Simulaatio ohjaa pelaajaa kohti johtamisen ihannemallia ja näyttää työntekijöiden tuottavuuden euroina.

Esimieskokemuksia pelaten -tutkimus

Pro gradu -työtään viimeistelevä Terhi Kesti muokkasi veljensä Marko Kestin kehittämän Tuottava esimies -simulaatiopelin Lapin yliopiston eMBA-ohjelmassa opiskeleville naisjohtajille sopivaksi. Kestin Esimieskokemuksia pelaten -tutkimuksessa opiskelijat simuloivat kolmea työelämän markkinatilannetta: tasaisen talouden kautta, taantuvan talouden aikaa ja yrityksen kasvukautta.


Terhi Kesti
Esimiestyö on haasteellista, eikä esimiehellä tavallisesti ole keinoja mitata toimiensa vaikutusta. Tuottava esimies -simulaatiossa valintojen vaikutus näkyy suoraan työn tuottavuudessa, Terhi Kesti kertoo.

– Perinteisesti johtamista opetellaan luentojen, kirjojen, ryhmätyöskentelyn tai havainnoinnin kautta, mutta se ei riitä. Paras oppiminen tapahtuu tekemisen kautta, sillä silloin tekeminen muuttuu kokemukseksi ja asiat saavat merkityksen, Terhi Kesti kertoo.

Esimiestyön simulaatiopeli syventää oppimista, sillä siinä pelaajat tekevät käytännönläheisiä tehtäviä. Työkäytäntö syntyy aina uudestaan sen mukaan, ketkä osallistuvat tekemiseen, millä välineillä ja missä tilanteessa. Jokainen työntekijä tuo oman osaamisensa ryhmään.

Tekemällä oppii uusia käytäntöjä

Tutkimukset osoittavat, etteivät työntekijät aina osaa kuvailla työtään. Työn kuvaaminen on kuitenkin edellytys työkäytänteiden kehittämiselle. Osa työntekijöiden osaamisesta on hiljaista tietoa, jota tekijä ei osaa pukea sanoiksi. Hiljainen tieto on kokemusperäistä osaamista, tietynlainen henkilökohtainen tapa suorittaa työtehtäviä ja käyttää työssä tarvittavia välineitä tehokkaasti.

Osaaminen muotoutuu, eli formatoituu, kun työ tehdään uusissa olosuhteissa. Uusi tekeminen hakee muotonsa erehdyksen ja oppimisen kautta ennen kuin lopputulos on yksityiskohtia myöten valmis.  Silloin työntekijä vasta hallitsee materiaalin, välineen ja sisällön.  

Tuottava esimies -simulaatio auttaa johtamiskäytänteiden muotoutumisessa, sillä se ohjaa oppimaan käytännön tilanteiden kautta. Pelaaja opettelee pelin ensin välineenä, säännöt ja toiminnan. Sen opittuaan hän muovaa oman tapaansa toimia pelin johtamiskäytännöissä, eli oppii hyödyntämään pelin teoriasisältöä.  Samalla hän saa kokemuksia, joilla on merkitystä. Reflektointi, eli asioiden pohdinta pelin jälkeen, on oleellinen osa oppimisprosessia. Silloin pelaaja sisäistää kokemuksensa ja on valmis hyödyntää niitä muuallakin.

Esimiehen osaamisen ohjaaminen

Esimiestyö on haasteellista, eikä esimiehellä tavallisesti ole keinoja mitata toimiensa vaikutusta. Tuottava esimies -simulaatiossa valintojen vaikutus näkyy suoraan työn tuottavuudessa.

Yksi tutkimuksen merkittävimmistä tuloksista oli, että pelaajat löysivät oman esimiesidentiteettinsä. Osa epäili jopa omia esimiestaitojaan, kun ei heti pärjännyt pelissä – kiperä kokemus kenelle tahansa. Useimmat pelaajat havahtuivat, kun he näkivät, millainen syy-seuraussuhde omalla esimiestyöllä oli ja kuinka omalla johtamisella oli konkreettinen yhteys tulokseen.

Oman johtamistavan uudelleenarviointi ja valittujen ratkaisumallien pitkäkestoinen vaikutus herättivät monet miettimään omaa käytöstään ja osaamistaan. Terhi Kesti muistuttaa, että tällainen pohdinta on tervettä kokeneellekin konkarille.

– Tulos paljasti, että ryhmän tuki koettiin pelatessa tärkeäksi. Tärkeää oli myös oppimispäiväkirjan tekeminen, sillä sen avulla pystyi arvioimaan omia tuntemuksiaan ja pohtimaan tekojen vaikuttimia syvemmin, Terhi Kesti kiteyttää.

Terhi Kestin tutkimus osoitti, että simulaatiopeli toimi hyvin henkilöjohtamisen rakenteen kuvaajana. Kun peliä pelataan yhdessä ja samalla keskustellaan työn käytänteistä, löydetään toimintaa kehittäviä ratkaisuja. Pelin tieteellinen teoriapohja vahvisti pelaajien luottamusta, ja he pyrkivät valinnoillaan tekemään oikeita ratkaisuja.

Paras ratkaisu ei ole helpoin

– Haastavinta oli tasotesti, jolla mitattiin esimiesvalmiudet pelin suorittamiseen. Testissä jokaiseen kysymykseen oli yksi oikea vastaus. Hyvän lähtötason saavuttaminen oli pelituloksen kannalta tärkeää, sillä vasta tasotestin jälkeen pelaamisen sai aloittaa, yritysvastuujohtaja Tarja Zitting-Huttula Kemijoki Oy:stä kuvailee.

Tarja Zitting-HuttulaLähes 30 vuotta esimiestehtävissä toiminut Zitting-Huttula pitää itseään hyvänä esimiehenä, mutta hänkin ajautui peliä pelatessaan hetkelliseen uskonpuutteeseen johtamistaidoistaan. Ongelmana oli lähinnä oman ajattelun mukauttaminen pelin ihannemalliin.

Ensin hän pelasi yksin, sen jälkeen tiiminsä kanssa. Kiitosta Zitting-Huttula antaa pelin taustalla ohjaavalle henkilöstöhallinnon käsikirjalle, joka hänen mukaansa oli loistava tuki ongelmatilanteita ratkaistaessa.

Pelissä simuloitiin oikeita tilanteita. Pelin tilanteet olivat samanlaisia kuin arjessakin – ne tulivat puun takaa, ja ratkaisut oli tehtävä nopeasti. Pelissä ajankulua osoitti tikittävä kello, ja virtuaalityöntekijät näyttivät ilmein, elein ja sanoin, mitä mieltä he olivat esimiehen ratkaisuista. Kokenutta esimiestäkin ilahdutti virtuaalityöntekijän iloinen ilme. Se kannusti hakemaan parasta ratkaisua.

Zitting-Huttulalle yksi merkittävä oivallus oli, että yhden henkilön ongelmaa ei saa ratkaista koko yhteisön ohjeistusta muuttamalla. Pelissä on tärkeää, että esimies tiedostaa päätöstensä vaikutukset kokonaisuuteen. Helpoin valinta saattoi olla yrityksen talouden kannalta virheellinen.

Kuuntelun kultainen taito

Pelatessaan Zitting-Huttula ymmärsi, että kuuntelemisen taitoa ei voi vähätellä. Se korostui pelin jokaisessa vaiheessa. Tämä on toinen oppi, jonka hän jalkauttaa entistä paremmin omaan työhönsä.

– Aito työntekijöiden kuuntelu on valtava voimavara yrityksessä. Ylipäätään työntekijöiden mukaan ottaminen ja ratkaisujen etsintä yhdessä näkyy suoraan tuloksessa, Zitting-Huttula iloitsee.

Pelissä palkitsevaa oli myös se, että väärän päätöksen voi aina yrittää korjata oikealla. Ehkäpä työtilanteessakin esimies voisi tunnustaa, että ”mokasin, otetaanpa uusi kierros”.

Pelin aikana kehittyy huomaamatta. Uudenlaisen ajattelun omaksuminen ja pohdintaan pakottaminen haastaa mukavalla tavalla arvioimaan omia ratkaisumalleja.

Tuloksellisempaa kuin koulutukset

Zitting-Huttulan ja hänen tiiminsä pelistä saama hyöty henkilöstöhallinnon ja oman työn ohjaajana on kiistaton. Zitting-Huttula arvioi pelin olevan edullisempi tapa kouluttaa henkilöstöä kuin koulutuspäivät. Peliä voidaan hyödyntää myös esimerkiksi esimiesten työnohjauksessa ja kehityskeskusteluiden tukena sekä luottamusmiesten koulutuksessa.

Pelin leikkisä ote ja virtuaalihahmojen kannustava ja kriittinen suora palaute ohjaa alitajuisesti toimintaan, joka hyödyttää koko yhteisöä, taloudellista tulosta unohtamatta. Pelin päätteeksi saatava todistus ja talouden tunnusluvut puhuvat konkreettista kieltä hyvän johtamisen tuomasta tuloksesta.     

  • Teksti ja kuvat: Anna Hurmalainen


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje