Arjessa
7.6.2018


Mokan kautta menestykseen

Kun työssä mokataan, siitä on otettava kaikki oppi irti. Johtajan tehtävänä on rakentaa luottamusta, jotta oppiminen on mahdollista. Mokaaminen ja siitä oppiminen sekä luottamus ovat elintärkeitä organisaatioille, korostavat Mikko Kuitunen ja Mika Sutinen tuoreessa kirjassaan.


Kaikki ei aina onnistu niin kuin halutaan. Epäonnistuminen voi kuitenkin olla tie kohti menestystä.

– Moka on asia, joka ei mennyt kuten ajateltiin. Virhe on se, kun siitä ei opita, sanoo ohjelmistoyhtiö Vincitin perustaja ja toimitusjohtaja Mikko Kuitunen.

Kuitunen ja Sutinen _1000_nosto
Mokaaminen ja siitä oppiminen ovat elintärkeitä organisaatioille, korostavat Mikko Kuitunen ja Mika Sutinen tuoreessa kirjassaan.

Kuitunen on yhdessä Mika Sutisen kanssa kirjoittanut kirjan Mahtava moka – uskalla, opi ja menesty. Kirjassa todetaan, että mokaaminen ja siitä oppiminen ovat elintärkeitä organisaatioille.

Mika Sutinen on entinen lemmikkieläintarvikeketju Musti ja Mirrin johtaja. Nykyään hän työskentelee usean yrityksen hallituksessa.

Kuitunen on sitä mieltä, että pieleen mennyt työ, josta otetaan opiksi, on arvokkaampaa kuin vahingossa onnistunut työ, josta ei ymmärretä mitä on tapahtunut ja jota ei voida toistaa.

– Jos ajattelussa ei mikään muutu, niin ei sitten toiminnassakaan, hän toteaa.

Viime vuosikymmeninä yhteiskunnat ja työelämän vaatimukset ovat Kuitusen mukaan muuttuneet siinä määrin, että meillä ei enää ole varaa olla oppimatta omista ja yhteisön virheistä.

– Jos emme opi, niin jäämme paikoillemme, kun muut menevät ohi, hän sanoo.

Kuitunen kuvaa mokaa tahattomaksi investoinniksi, jolle pitäisi saada hyötyä.

– Oli se hyöty sitten oivallus, uuden oppiminen tai vanhasta luopuminen. Jos mokaa ei hyödynnetä, niin investoinnille jää tuotto saamatta.

Kuitunen nostaa mokaamisesta ja oppimisesta esimerkiksi lentoliikenteen kehityksen. Vielä 1980-luvulla kaupallisessa lentoliikenteessä kuoli pahimmillaan peräti parituhatta ihmistä vuodessa.

– Lentoliikenne on omaksunut täydellisen avoimuuden, kaikki data on avointa, ja sen ansiosta ala on voinut kehittyä. Viime vuonna kaupallisessa lentoliikenteessä kuoli enää vain muutama kymmenen ihmistä, hän kertoo.

Johtaja rakentaa luottamuksen

Yksilön kyky oppia uutta on Kuitusen mukaan avainasemassa myös organisaatioiden oppimisen kannalta. Systeeminen oppiminen vaatii lisäksi sen, että yksilöt ovat kykeneviä oppimaan muidenkin virheistä. Tämä taas vaatii luottamusta, että mokaamisesta uskalletaan kertoa koko työyhteisölle.

– Luottamus on sitä, että voi asettua haavoittuvaiseksi toisten edessä. Ihmisen arvo pitää erottaa virheiden tekemisestä, Kuitunen sanoo.

Mikko Kuitunen _raj
– Luottamus on sitä, että voi asettua haavoittuvaiseksi toisten edessä. Ihmisen arvo pitää erottaa virheiden tekemisestä, painottaa Kuitunen.

Johtajan rooli on Kuitusen mukaan oleellinen oppimisen mahdollistamisessa ja luottamuksen rakentamisessa. Johtaminen on yhteisön henkilökohtaisten työn esteiden poistamista, ja oppimisen suhteen se tarkoittaa sitä, että johtaja luo turvallisia mahdollisuuksia epäonnistua ja oppia.

Perinteinen johtajan rooli, jossa pomo on kaiken tekemisen keskiössä, aina oikeassa ja tunteiden näyttäminen on heikkoutta, ei ole toimiva malli. Johtajan olisi näytettävä yhteisölle inhimillisyytensä, jotta työntekijät voivat samaistua tähän.

– Organisaatiossa on lähdettävä siitä, että johtajatkin mokaavat. Johtajan on näytettävä, että kun teen virheen, niin opin siitä. Virhe voi syntyä, mutta kokeillaan silti, Kuitunen sanoo

Meidän ei ole helppoa kertoa yhteisölle virheistämme. Varsinkin suomalaisia usein pidetään varovaisina ja hieman sulkeutuneina, joille mokaaminen on heikkoutta ja kehnoa ammattitaitoa.

Kuitunen toteaa, että epäonnistumisten peittely ja vaientaminen ovat meillä jo geeneissä.

– Ihminen on laumaeläin, ja laumassa heikommat on jätetty petojen syötäväksi.

Oppia koko rahan edestä

Nokian Head of Field Force Quality, eli globaalin kenttätyön laadusta vastaava Jukka Sieppi on pitkälti samaa mieltä Kuitusen ja Sutisen kanssa virheistä ja oppimisesta.

Jukka Sieppi_2
Nokian globaalin kenttätyön laadusta vastaava johtaja Jukka Sieppi tiivistää virheistä oppimisen toimintojen ketjuksi. virheistä opittaessa Hänen mielestään on tärkeää, että haetaan virheen syytä eikä syyllistä.

Sieppi toteaa, että jokainen virhe on mahdollisuus. Mokan syntyessä oppirahat on jo maksettu.

– Jokainen virhe maksaa, joten tilanteesta on syytä oppia koko maksetun rahan edestä.

Sieppi tiivistää virheistä oppimisen toimintojen ketjuksi. Ensin pitää määritellä, mikä on kunkin prosessin virhe ja kuinka sitä mitataan, sitten havaitut virheet analysoidaan ja tarvittaessa korjataan prosessia.

Hän jakaa epäonnistumisista oppimisen kolmeen tasoon. Yksittäiseen virheeseen reagoiminen ja sen syntyyn johtaneen prosessin analysointi on yleisin tapa oppia virheistä.

– Käytämme Nokialla virheen analysointiin erilaisia tapoja, kuten 5-Why menetelmää, että löydämme oikeat juurisyyt, Sieppi sanoo.

Toinen taso oppimisessa liittyy säännöllisyyteen. Sieppi kertoo, että Nokialla pidetään jokaisen projektin lopussa lessons learned -sessio, jossa käydään läpi hankkeesta opitut niin positiiviset kuin negatiivisetkin asiat. Projektien lisäksi myös työn tekemisen onnistumisia ja epäonnistumisia seurataan säännöllisesti.

– Esimiehenä pidän alaisten kanssa lisäksi tunnin keskustelun joka 90. päivä. Palautetta tulee toki päivittäisissä kohtaamisissakin.

Nokian kaltaisessa globaalissa organisaatiossa voi oppia myös muualla tehtyjen virheiden ja onnistumisten avulla.

– Meillä on systeemi, johon voi lähettää tiedot onnistumisista. Näistä parhaat palkitaan ja otetaan käyttöön muuallakin, Sieppi kertoo.

Hän toteaa, että virheistä opittaessa on tärkeää, että haetaan virheen syytä eikä syyllistä. Luottamuksen ilmapiirin syntyy esimerkkien kautta.

– Aina voidaan puhua, mutta esimerkin kautta ihmiset näkevät miten toimitaan.



  • Teksti Anssi Koskinen
  • Kuvat Kimmo Haapala (Kuitunen ja Sutinen), Pepe Makkonen (Jukka Sieppi)


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje