Arjessa
10.10.2016

Ihmisten ja asioiden johtamisesta vuorovaikutuksen johtamiseen

Asiantuntijatyön johtamiseen kohdistuu paljon odotuksia. Muutostarvetta ovat synnyttäneet varsinkin kiristyvät tulostavoitteet, digitalisaatio ja globalisaatio. Myös työntekijöiden halu yhä itsenäisempään ja itseohjautuvampaan työntekoon asettavat esimiehiin ja johtamiseen kohdistuvia uusia vaatimuksia.

Humap Trapp Piikkilä Soikkanen
Vuorovaikutustaidot ovat esimiehen tärkeimpiä taitoja, kirjoittavat Humapin organisaatiokonsultit Kim Trapp, Jaana Piikkilä ja Antti Soikkanen.


Johtamistyö onkin yhä enemmän yhteistyösuhteiden johtamista ja vähemmän perinteistä työnjohtamista, kuten yksittäisten toimeksiantojen tekoa. Uudistuvan esimiestyön kannalta on keskeistä, miten organisaation jäsenten sisäinen ja organisaation ja sen sidosryhmien välinen yhteistyö ja vuorovaikutus saadaan mahdollisimman toimivaksi.

Vuorovaikutuksen johtaminen


Vuorovaikutuksen ja yhteistyösuhteiden johtamisen kannalta on tärkeää luoda eri foorumeita, missä aito yhteistä merkitystä luova keskustelu on mahdollista. On tärkeä kiinnittää huomio keskustelun sisällön lisäksi keskustelun tapaan: miten keskustelemme asioista, ketkä osallistuvat keskusteluihin, miten mahdollistamme erilaisia keskusteluja. Hyvä johtaja edistää myös vähemmän kuultujen äänien esilletuloa ja uusien keskustelujen syntymistä. Toimivassa organisaatiossa on mahdollista puhua vaikeistakin asioista rakentavalla tavalla.

Jokainen keskustelu muokkaa todellisuuttamme ja se, miten keskustelemme näyttää suuntaa. Jos haluamme muutosta, meidän on muutettava keskustelujamme. Tunnistammeko asioita, joista keskustelemme liikaa vieden huomion todellisuudessa tärkeämmiltä asioilta. Onko sellaisia aiheita, joista kyllä puhutaan, mutta ei riittävästi: asiat jäävät kesken tai ilmaan roikkumaan. Mitkä ovat niitä aiheita, joista emme puhu, vaikka meidän olisi todella tärkeää ottaa ne yhteiseen keskusteluun? Näissä kohdissa esimies on avainasemassa. Muuttamalla vakiintuneita toimintatapoja voimme luoda edellytyksiä saada aikaa aiemmasta poikkeavia tuloksia.

Vuorovaikutustaidot ovatkin esimiehen tärkeimpiä taitoja. Siihen liittyy empatiakyky sekä erilaisuuden tunnistaminen, ymmärtäminen ja hyödyntäminen.  Empatiakyky auttaa näkemään asiat toisen kannalta, oli kyseessä sitten alainen tai asiakas. Tämän taidon pohjalta voi katsoa tilanteita uudesta näkökulmasta ja pyrkiä hyvien kysymysten avulla avaamaan toisen osapuolen tilannekuvaa. Yksilöiden persoonallisuuksien ja toimintatapojen erilaisuus taas on asia, joka voidaan kohdata riesana tai rikkautena. Erilaisuuden hyödyntäminen rikkautena mahdollistaa laaja-alaisen osaamisen tulemisen yhteiseen käyttöön, ajattelun moninäkökulmaisuuden ja erilaisten käytäntöjen tuoman tehokkuuden asiantuntijoista koostuvan työryhmän toiminnassa. Erilaisuuden tunnistamisen taitoa esimies voi harjoitella omillaankin, mutta työryhmä saa kokonaisuudesta vielä enemmän irti pysähtymällä yhdessä miettimään mahdollisuuksiaan.

Monimutkaisuuden haltuunotto


Johdon tehtävänä on auttaa organisaatiotaan ymmärtämään ympäröivää maailmaa ja rakentamaan yhteisiä merkityksiä. Tämä voi olla haasteellista, kun aina ei itsekään voi tietää, mistä kaikki johtuu tai miltä tulevaisuus näyttää. Organisaation merkityksenrakentamista auttaa johtajan ymmärrys asioiden monimuotoisuudesta ja kompleksisuudesta. Muuttujia on niin paljon, ettei ole mahdollisuuksia tarkalleen tietää, mitä tapahtuu. Yhteisen reflektoinnin avulla voimme kuitenkin auttaa toisiamme lisäämään ymmärrystämme siitä, mitä on tapahtumassa.

Tärkeää onkin käydä selventävää keskustelua siitä,

1.    minkälaisia havaintoja teemme ympäristöstämme, sekä miettiä  

2.    mistä havainnot meille viestivät, miten me tulkitsemme tilannetta ja mitä vaihtoehtoja meillä on

3.    ja sen perusteella tehdä valintoja ja päätöksiä toimenpiteistä


Tämänkaltaisen keskustelun jatkuva ylläpitäminen on keskeinen tapa tukea organisaatiota vaikeaselkoisemmassakin maastossa suunnistamisessa.


Martin Little sanoo ”Muutos tapahtuu keskustelu keskustelulta”. Halutun yhteistoiminnan tavoitteita ja keinojen vaikuttavuutta on siis hyvä miettiä yhdessä.


  • Teksti: organisaatiokonsultit Jaana Piikkilä, Antti Soikkanen ja Kim Trapp, Humap
  • Kuva: Humap


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje