Arjessa
30.5.2017

Hyvä esimies kuuntelee ja toimii oikeudenmukaisesti

Kuunteleminen on esimiehen tärkein taito, selviää Akavan Esimiesverkoston tekemästä gallupista. Esimiestyössä palkitsevinta on vastaajien mielestä mahdollisuus vaikuttaa asioihin ja yhdessä onnistumiseen. Tulokset ilahduttavat asiantuntijoita.

Neuvottelu_03_b
Esimiestyössä palkitsevinta on mahdollisuus päästä vaikuttamaan ja onnistumaan yhdessä. Johtotehtävää tai palkkausta ei pidetä kovin tärkeinä tekijöinä.

Akavan Esimiesverkosto teki huhtikuun lopulla Akavan jäsenliittojen esimiesjäsenille gallupin, jossa selvitettiin tärkeimpiä esimiestyössä tarvittavia taitoja. Ykköseksi nousi kuunteleminen. Sen valitsi vastaajista 41 prosenttia. Toiseksi ja kolmanneksi tärkeimpänä pidettiin oikeudenmukaisuutta (33 prosenttia) ja johdonmukaista tapaa toimia (32 prosenttia).
Esimiestyössä tarvittavat taidot

Vaikutusmahdollisuus palkitsevinta

Lisäksi vastaajilta kysyttiin, mikä esimiestyössä on palkitsevinta. Palkitsevimmiksi koettiin mahdollisuus vaikuttaa asioihin (74 prosenttia), yhdessä onnistumisen mahdollistaminen (66 prosenttia) ja mahdollisuus jatkuvaan kehittymiseen (54 prosenttia). Johtavan aseman koki palkitsevaksi vain kuusi prosenttia vastaajista, palkkauksen 14 prosenttia.

Esimiestyössä palkitsevinta

Vastaajista selvä enemmistö (60 prosenttia) suosittelisi esimiesuraa nuorelle asiantuntijalle, kun taas 14 prosenttia ei suosittelisi. Neljännes ei osannut vastata kysymykseen.

Hyvä esimies haluaa vaikuttaa

Suomen Ekonomien kehitysjohtaja Anja Uljas pitää kuuntelemisen arvostusta hyvänä tuloksena. Uljas on Akavan Esimiesverkoston taustaryhmän vetäjä.

– Usein keskusteluissa nähdään, että kuunteleminen on valmentavaa johtamista, jonka suuntaan esimiestyötä pitäisi juuri viedä, hän sanoo.

Tärkeimmistä taidoista Uljas tarttuu erikseen neljänneksi sijoittuneeseen haastavien tilanteiden johtamiseen.

– Se on varmasti esimiestyön yksi kipupisteistä. Ei ole absoluutio, että jostakusta on tai ei ole esimieheksi, vaan tehtävässä voi jatkuvasti kehittyä, Uljas korostaa.

Esimiestyössä palkitsevimpien asioiden kolmen kärki ei yllättänyt Uljasta. Hänestä kyselyyn vastaajat ovat esimiestyön ytimessä: se on yhdessä tekemistä, mutta silti tavoitteellista.

– Aika moni pohtii uravalintoja tehdessään, että ”onko minusta esimieheksi?” Omiin motivaattoreihin pitää sisältyä se, että haluaa vaikuttaa asioihin. Jos on halua, luultavasti onnistuu esimiestyössä, Uljas uskoo.

Uljaan mielestä kuuntelemisen arvostus oli positiivista myös siksi, että vastaajien antaman kuvan mukaan vaikuttaminen ei ole jyräämistä, vaan sitä tehdään yhteisten tavoitteiden mukaisesti. Se, että johtava asema ei sinänsä inspiroi ihmisiä, on Uljaasta hyvä tulos.

Esimiesuraa oli valmis suosittelemaan isompi joukko vastaajia kuin mitä Uljas odotti.

– Luultavasti niiden joukossa, jotka eivät suosittele esimiesuraa, on heitä, jotka kokevat esimiestyön kuormittavaksi tai ovat pettyneitä esimiesrooliin. Taustalla on varmaan monia eri syitä, hän arvioi.

Johtaminen on vuorovaikutusta, ei käskyttämistä

Tärkeimpien esimiestaitojen kolmen tuloskärki on Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n kehittämispäällikön Niku Tuomiston mieleen. Myös Tuomisto on Esimiesverkoston taustajäsen.

– Nuo taidot ovat juuri niitä, jotka ovat isän ja äidin sekä opettajan keskeisiä taitoja. Noilla vuorovaikutus tehdään, Tuomisto uskoo.

Tuomisto olisi niin ikään itsekin valinnut esimiestyön palkitsevimmiksi asioiksi kyselyn kärkikolmikon.

Hänestä varsinkin onnistumisen mahdollistamisen sijoitus on hyvä tulos ja kertoo nykyajan johtamisesta.

– Esimiestyö ei ole ollut käskyttämistä pitkään aikaan. Toivottavasti sellaisella ei enää edes pääse esimiesasemaan, hän sanoo.

– Varmaan moni – joka ei tee johtamistyötä – luulee, että johtajana oltaisiin aseman takia. Tämä vahvistaa hyvin, että näin ei todellakaan ole.

Tuomisto ihmettelee palautteen antamisen ja saamisen saamaa pienehköä huomiota ja katsoo, että siihen liittyviä käytäntöjä pitäisi kehittää laadullisesti.

Uljaan lailla Tuomisto kiinnittää huomiota vastaajien siihen joukkoon, joka ei suosittelisi esimiesuraa.

– Veikkaan, että tässäkin porukassa osa on kriisissä: johtaminen voi olla hanskassa, mutta olosuhteet ovat toivottomat. Tästä voi koostua neljänneksen ”en osaa sanoa” -joukko.

Kuunteleminen erinomainen lähtökohta

Kuuntelemisen nousu kyselyssä tärkeimmäksi esimiestaidoksi ilahduttaa myös Jyväskylän yliopiston yliopistotutkijaa Taru Feldtiä.

– Se on tärkeä ominaisuus ja erinomainen lähtökohta tehdä esimies- ja johtamistyötä. Kuuntelemista arvostetaan, ja on todella hienoa, että suomalainen esimies arvostaa sitä itsekin, Feldt kommentoi. Hän on tutkinut muun muassa esimiesten työhyvinvointia.

Feldt lisää, että tutkimusten mukaan oikeudenmukaisen kohtelun on havaittu olevan erittäin tärkeä esimiehen ominaisuus, kun puhutaan työyhteisön hyvinvoinnista ja jaksamisesta. Samoin johdonmukaisuus on vahva ominaisuus.

Feldtin mielestä on hienoa, että esimiehet kokevat työssään palkitsevimpina juuri yhdessä onnistumisen mahdollistamisen ja mahdollisuuden jatkuvaan kehitykseen.

– Näitä tekijöitä arvostetaan ja niiden takia mennään johto- ja esimiestehtäviin, ei niinkään valta-aseman ja palkkauksen takia. Meillä on sama havainto tutkimuksesta, joka kohdistettiin yli 800 ekonomille ja diplomi-insinöörille, Feldt kertoo.

  • Teksti: Eija Kallioniemi
  • Kuva: Ida Pimenoff
 

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje