Arjessa
3.12.2015

Esimiesuran alkutaipaleella on opittava katsomaan peiliin

”Esimiehenä kohtaa ennen kaikkea itsensä”, kirjoittaa Hanna-Maarit Nieminen Esimiesverkoston artikkelissaan. Nieminen ja kommentaattori Milla Halme kertovat, miten he nuorina esimiehinä kokevat oman työnsä ja haluavat kehittyä siinä koko ajan paremmiksi.

Hanna-Maarit Nieminen
”Uskon, että johtamisen ydin on loppupeleissä yksinkertainen: toisen ihmisen arvostusta, kuuntelemista ja aitoa läsnäoloa”, Hanna-Maarit Nieminen kirjoittaa.

Kuulin urani alkumetreillä neuvon, joka toimii edelleen ohjenuoranani: uraa suunnitellessa kannattaa kiinnittää huomiota palkan tai nimikkeiden sijaan tulevaan esimieheen. Hyvä esimies on korvaamaton tuki, sparraaja ja kehittäjä omalla urapolulla.

Esimiehellä on ratkaiseva rooli tiimin motivaation, sitoutumisen ja tuloksen synnyttämisessä. Ei siis ole yllättävää, että tyytymättömyys esimiestyöhön tai yrityksen johtamiskulttuuriin on yksi pääsyistä hakeutua uusiin ympyröihin. Vastaavasti toimiva ja tehokas esimiestyö on yrityksille kullanarvoista.

Olen itse esimiesuran alkutaipaleella, mutta uskon, että johtamisen ydin on loppupeleissä yksinkertainen: toisen ihmisen arvostusta, kuuntelemista ja aitoa läsnäoloa. Hyvät esimiehet osoittavat tiimilleen oikean suunnan, vauhdin ja askelmerkit tavoitteiden saavuttamiseksi. Tavoitteiden saavuttamisen lisäksi esimiehisyys punnitaan korjaavan palautteen antamisessa, mikä ei ole lajeista helpoin.

Sekä nykyisessä työssäni VVO-konsernin markkinointitiimin vetäjänä että aiemmassa luottamustoimessani Markkinointiekonomien johtokunnan puheenjohtajana on yhteinen piirre: tiimin luottamus tulee lunastaa ilman hallinnollista esimiesvastuuta. Kun luottamuksen ja tuen on saanut, oma paikka tulee ansaita päivittäisellä tekemisellä. Pyrin noudattamaan työssäni etenkin kahta periaatetta. Oman tiimin takana tulee aina seistä. Lisäksi kiitosta ja positiivista palautetta ei voi antaa ikinä liikaa.

Esimiehenä kehittymisestä tekee haastavan se, ettei suomalaisessa kulttuurissa anneta useinkaan suoraa suullista palautetta esimiehelle. Olen itse siitä onnekas, että olemme esimieheni kanssa sopineet, että palautetta tulee antaa aina ja heti, kun sellainen juolahtaa mieleen. Samoin toivon, että tiimiläiset uskaltavat ja haluavat antaa palautetta omasta työstäni. Se on tehokas tapa kehittyä taas piirun verran paremmaksi.

Pidän tärkeänä kehittää omaa osaamistani myös työpaikan ulkopuolella. Esimerkiksi parhaillaan käymäni Ekonomiesimies-koulutus antaa hyviä eväitä siihen, miten coachingia voi hyödyntää esimiestyössä. Jo pelkällä kysymysten asettelulla on suuri merkitys osallistamiseen ja erilaisten ratkaisuiden löytymiseen. Lisäksi koulutusryhmän luottamuksellisessa ilmapiirissä voi vaihtaa ajatuksia eri alojen ammattilaisten kesken. Vastaavasti mentorointiohjelmat tarjoavat toisenlaisen lähestymistavan ja mahdollisuuden oppia yhtälailla niin toisesta kuin itsestään.

Onneksi esimiehenä, kuten monessa muussakaan tehtävässä, ei ole ikinä täysin valmis. On tärkeää tarkastella toimintatapojaan sekä haastaa itseään oppimaan jatkuvasti lisää. Esimiehenä toimiminen on kuin katsoisi jatkuvasti peiliin. Kuten esimieheni asian viisaasti kiteytti, esimiehenä kohtaa ennen kaikkea itsensä.

  • Teksti: Hanna-Maarit Nieminen, markkinoinnin projektipäällikkö, VVO-yhtymä Oyj


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje