Arjessa
28.1.2014

Esimies muutosmatkan johtajana

Ilman johtamista muutos jää puheen tasolle ja arki palaa nopeasti entisiin uomiinsa, kirjoittaa tietokirjailija ja valmentaja Risto Havunen, Hippocampus Networksistä.


Risto Havunen
Taitava esimies huomioi muutokseen liittyvät tunneasiat, Risto Havunen mainitsee.

Oli muutos hyvä tai paha siihen liittyy aina tunnekokemus


On mukava suunnitella tulevaisuutta ja tehdä lupauksia tavoitteen saavuttamiseksi. Se on hauskaa ja tuottaa hyvää mieltä, koska muutos lähtee itsestä ja omista ajatuksista.  Ja toisaalta, kun jokin tärkeä asia itsestä riippumattomista syistä muuttuu, tapahtuu arviointi siitä, onko muutos uhka vai ei. Mitä enemmän asia koskettaa omaa toimintaa ja mitä vähemmän on tietoa ja vaikutusmahdollisuuksia, sitä enemmän muutokset tapaavat näyttäytyä uhkana.  Ja mitä enemmän tilanne vaikuttaa uhkaavalta, sen luonnollisempaa on puolustautuminen.

Esimiestyön näkökulmasta muutosta pitää joka tapauksessa johtaa, koetaan se sitten myönteisenä tai uhkaavana. Ilman johtamista muutos jää puheen tasolle ja arki palaa nopeasti entisiin uomiinsa.

Mitä itse teet toisin?

Kokemukseen perustuva käsitys siitä kuinka jokin asia pitäisi hoitaa, on usein avuksi tehostamaan ja kiihdyttämään nykyistä toimintaa, mutta johtaa valitettavan harvoin todellisiin muutoksiin. Mitä vaativampi tilanne, sitä todennäköisemmin sovelletaan toimintamalleja, joita olemme oppineet käyttämään ja jotka ovat aiemmin havaittu toimivaksi. 

Todellisten muutosten aikaansaaminen edellyttää ensin ajattelun muuttamista.  Ilman ajattelun muutosta toiminta päätyy helposti näennäisten uudistusten tielle, jossa tehdään enemmän samaa kuin aiemmin, mutta odotetaan erilaisia tuloksia.

Ajattelun muuttamiseksi huomio pitää kiinnittää käytännön toimintaan ja sen yhteiseen suunnitteluun: 


  • Miltä työskentelymme näyttää silloin kun toimimme uudella tavalla?
  • Mitä hyötyjä ja haittoja muutokseen liittyy?
  • Mistä ja miten saamme tarvittavan osaamisen ja resurssit toiminnan muuttamiseksi?
  •  Mistä merkeistä huomaamme etenevämme? 


Muutos on aina matka, joka ei tapahdu pitkittäisesti A:sta B:hen vaan siihen sisältyy aina mutkia ylös ja alas. Mielenkiintoista ja uutta tavoiteltaessa saatetaan vaipua liikaan toiveikkuuteen ja pettyä, kun kaikki eivät haluakkaan lähetä matkalle mukaan. Innolla aloitettu uusi projekti tyssää alkuunsa, kun arki näyttää olemassa olevien resurssien riittämättömyyden. Vanhasta luopuminen saattaa aiheuttaa huomattavaa tunnekuohua tai muutoksen alkuvaiheen ”hiljaisuus” kuoriutuukin voimakkaaksi ja määrätietoiseksi uuden vastustamiseksi.

Mikä on ensimmäinen askel?

Taitava esimies huomioi muutokseen liittyvät tunneasiat totena (myös omat huolenaiheensa) ja ottaa riittävästi aikaa sekä omien ajatusten että yhteisten kysymysten käsittelylle. Huolenaiheista pitää keskustella ja samalla huolehtia muutoksen etenemisestä arjessa. Ihmiset tarvitsevat täsmällistä tietoa siitä, mitä muutos omassa työssä tarkoittaa ja kuinka työt tehdään ja kuinka niiden tekeminen tulee muuttumaan. Mitä osaamista meillä pitää olla? Mitä osaamista meillä jo on? Mitä osaamista emme enää tule tarvitsemaan? Mikä on yhteinen suunnitelmamme muutosmatkalle?

  • Tietokirjailija ja valmentaja Risto Havunen toimii konsulttina ja yrittäjänä esimiesvalmennusten suunnitteluun ja toteutukseen erikoistuneessa Hippocampus Networksissä.



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje