Arjessa
10.9.2013

Esimies ei voi kehittyä yksin

Hyväksi esimieheksi voi kehittyä vain vuorovaikutuksessa muiden kanssa, kirjoittaa valmennusyritys HUMAPin toimitusjohtaja Olli-Pekka Juoperi. Hän avaa Esimiesverkoston asiantuntija-artikkelien sarjan.

Olli-Pekka Juoperi
Esimiehen on Olli-Pekka Jouperin mielestä huolehdittava myös psykologisesta työsopimuksesta.

Ihan aluksi haluaisin luopua ajatuksesta, että on jotakin absoluuttisesti hyvää esimiehisyyttä. Tekipä esimies mitä tahansa, tilanne tai tarkemmin ilmaistuna konteksti rakentaa tekemiselle merkityksen. Lisäksi eri alaiset, kollegat ja oma pomo tulkitsevat esimiehen toiminnan useimmiten vielä eri tavoin.

Miten esimies voi sitten kehittyä tässä mahdottomalta kuulostavassa yhtälössä? Vastaus on yksinkertainen: pysähtymällä ja kuuntelemalla arvostavasti erilaisia näkökulmia samasta tilanteesta, olipa kyseessä ongelma tai mahdollisuus. Tätä kutsutaan reflektioksi. Reflektiiivinen aika tiimeissä ja palavereissa on kaiken oppimisen perusta ja sen ajan varaamisesta tai varastamisesta vastaa yleensä esimies.

Esimiehisyys suhteena

Karkeasti ottaen esimies ei ole ihminen, vaan esimies-sanalla tarkoitetaan nimenomaan erityislaatuista kytkentää kahden tai useamman ihmisen välillä. Sen vuoksi esimiehisyys voi kehittyä vain vuorovaikutussuhteessa. Työntekijä huomaa esimiehen kehittymisen siitä, kuinka esimies kohtaa hänet.

Joskus esimiehisyyttä on hyvä harjoitella erikseen esimiehistä kootuissa porukoissa. Suurin hyöty saadaan, jos esimiehisyyttä harjoitellaan aidossa ympäristössä omien alaisten kanssa. Tällainen tilanne vaatii onnistuakseen tasavertaisuutta. Yleensähän sitä ei ole esimiessuhteessa tarjolla: joko esimies itse uskoo olevansa muiden yläpuolella sekä vastuussa että ajattelussa tai alaiset pitävät esimiehen hölmömpiäkin juttuja sen verran hyvinä, etteivät haasta häntä keskusteluun. Kuiskuttelevat sitten, kun pomo ei ole paikalla.

Tasavertaisuutta voi luoda pienillä asioilla. Ovatko istumapaikat palaverissa aina samat ja onko joku niistä "puheenjohtajan" paikka? Onko asialistassa tilaa juttelulle vai onko palaverin yliajalla esitetty kysymys "Oliko jollain jotain muuta?" lähinnä retorinen. Puhetapa vaikuttaa paljon. Epämuodollisuus kutsuu jutteluun, muodollisuus pönkittää statusta.

Organisaatio rakentuu puheella

Miksi näistä ei-rakentavista jutteluista ja kuiskutteluista pitäisi olla huolissaan? Siksi, että kaikki erilaiset keskustelut rakentavat organisaation todellisuuden ja tekevät työpaikasta hyvän, keskinkertaisen tai huonon.

Jos esimies pystyy vaikuttamaan siihen, että organisaatiossa käydään rakentavia ja arvostavia keskusteluja, organisaatiosta syntyy arvostettava sekä työntekijöille että asiakkaille. Hyödylliseksi keskustelun tekee hyvän huomaaminen tai haastavan asian puheeksi ottaminen. Toivottavaa silti on, että keskusteluissa voitaisiin useammin vahvistaa hyviä asioita kuin kaivella ja ratkoa ongelmia.

Psykologinen työsopimus sitouttaa

Esimiehen rooliin kuuluu yleensä sopia vaihdannasta: tiettyä työmäärää ja vastuuta vastaan työntekijälle tarjotaan tiettyä palkkaa ja muita etuja. Vaihdannan oikeudenmukaisuuden seurantaan on rakenneltu mittareita, joilla työsuoritusta arvioidaan.

Aiemmin työpaikka valittiin keskeisesti tämän konkreettisen vaihdettavan vuoksi. Asiantuntijatyön yleistyessä perinteistä työsopimusta mielenkiintoisempi tekijä on psykologinen työsopimus, joka rakentuu puhuttuun, koettuun ja oletettuun maailmaan. Psykologista työsopimusta ei voi kirjata paperille tai mitata eksaktisti, mutta se tekee työpaikasta houkuttavan. Kyse on ilmapiiristä, mahdollisuudesta vaikuttaa omaan työhön – kaiken kaikkiaan arvostuksesta.

Tunne psykologisen työsopimuksen rikkoutumisesta on tutkitusti havaittu vaikuttavan kielteisesti työtehokkuuteen, motivaatioon ja haluun toimia työnantajaorganisaatiossa. Psykologisen työsopimuksen ”vaihdannasta” huolehditaan puheella ja kuuntelulla. Esimiehen tehtävä on huolehtia riittävien keskustelufoorumien rakentamisesta ja siitä, etteivät ne täyty faktapohjaisilla asialistoilla. Sen jälkeen homma on kaikkien vastuulla.

  • Teksti: Olli-Pekka Juoperi, toimitusjohtaja, HUMAP
  • Kuva: Tero Ahonen


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje