Arjessa
12.12.2013

Esimiehen tehtäviin kuuluu johtaminen

Hyvä johtaminen ja työilmapiiri vaativat esimiehen aikaa ja läsnäoloa, kirjoittaa Kaupan liiton työmarkkinajohtaja Anna Lavikkala.

Anna Lavikkala
Esimies ei voi olla kiva kaveri, Anna Lavikkala muistuttaa.

Esimies on työnantajan edustaja, jonka ensisijaisena tehtävänä on johtaa työyhteisöä asetettujen tavoitteiden suuntaisesti. Esimiehen itsensä kannalta on tärkeää muistaa, että työpaikka on työn tekemistä varten ja työpaikan ihmissuhteet rakentuvat ensisijassa työn ympärille. Ne eivät ole työn näkökulmasta ystävyyssuhteita. Kun tilanne edellyttää esimiehen asiaan puuttumista, se on esimiehen tehtävä. ”Kiva kaveri” ei ole ongelmallisissa tilanteissa synonyymi hyvälle esimiestyölle.

Velvollisuus johtaa ja ottaa vastuu

Työnjohto-oikeudella (direktio) tarkoitetaan esimiehen oikeutta johtaa ja valvoa työtä.  Esimies saa määrätä työntekijän työsopimuksen määrittelemissä rajoissa työtehtävien laadusta, laajuudesta ja työtavoista sekä menettelytavoista työpaikalla. Esimiehellä on valtaa, oikeus olla pomo.

Oikeuteen kuuluu vastaparina velvollisuus ja valtaan vastuu. Tästä syystä voi perustellusti esittää, että esimiehellä on lain mukaan myös velvollisuus johtaa ja ottaa vastuu. Se tarkoittaa velvollisuutta puuttua asioihin ja toimia: ottaa kantaa asioihin, toteuttaa asetettuja tavoitteita sekä huolehtia lain ja sovittujen pelisääntöjen noudattamisesta.

Esimiestyö on johtamista, joten hyvän pomon täytyy haluta johtaa ja ”ottaa härkää sarvista” mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ennen kuin ”härkä” alkaa nähdä punaista. Esimiehen asemaan kuuluu oikeuksia, valtaa ja vastuuta. Niitä saa ja täytyy käyttää.

Ongelmiin tartuttava

Ongelmiin puuttumista jarruttaa lähes kaupunkilegendan tasoinen myytti. Asiaan ei kannata puuttua tai saa syytteen kiusaamisesta. Tällainen ajattelumalli on heitettävä roskakoriin. Kyse ei ole kiusaamisesta, kun esimies käyttää työnjohto-oikeuttaan ja johtaa ja valvoo työn tekemistä, antaa ohjeita ja määräyksiä, tekee päätöksiä.  Kunhan tämä tapahtuu asiallisesti, johdonmukaisesti ja tasapuolisesti.

Esimiehen on muistettava, että pomon asemaan liittyy myös lukuisia työsuojeluvelvollisuuksia. Laki velvoittaa esimiestä pitämään johdettavan joukkonsa suuntaan silmät ja korvat auki ja toimimaan viimeistään silloin, kun hän on saanut tietää kiusaamisesta tai uhkaavasta työuupumuksesta.  Hyvä johtaminen ja sen seurauksena hyvä työilmapiiri vaativat aikaa johtamiseen ja esimiehen läsnäoloa.

Esimiehenä oleminen on käytännössä usein ongelmien setvimistä.  Se on pomon työtä.  Karu totuus on se, etteivät ongelmat ratkea itsekseen ja pahinta niin esimiehen arvostukselle kuin työilmapiirille on se, että esimies laittaa päänsä pensaaseen. Esimiehen täytyy tarttua ongelmiin ja ratkaista ne silläkin uhalla, että ratkaisu ei välttämättä miellytä kaikkia. Työntekijät arvostavat päätöksentekoa ja onneksi myös sitä, että esimies aidosti yrittää ratkaista ongelmia, vaikka joskus lopputulos ei olekaan aivan täydellinen.

Tahto ja rohkeus olla hyvä pomo on monesti ratkaisevaa. Silloin esimies toimii tehtäväänsä kuuluvan velvollisuuden mukaisesti. Hän johtaa.

  • Teksti: Anna Lavikkala, työmarkkinajohtaja, Kaupan liitto
  • Kuva: Anna Dammert



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje