Arjessa
8.6.2016

Hyvän kesäloman resepti

Parhaaseen lomavireeseen pääsee keskimäärin kahdeksan päivän lomailun jälkeen.

Kesäloma

Hyvä loma auttaa jaksamaan töissä, ja sopivalla töiden suunnittelulla pystyy pohjustamaan onnistuneen loman. Lomaan liittyvä stressi ajoittuu yleensä muutamiin lomaa edeltäviin viikkoihin, kun työpöytä ja kalenteri ovat vielä täynnä keskeneräisiä projekteja, vaikka kesäloma kolkuttelee jo aivan kulman takana.

Vanhempi tutkija Sampsa Puttonen Työterveyslaitokselta neuvoo priorisoimaan työtehtäviä ennen lomaa, sillä kaikkea ei luultavasti ehdi saada lomaan mennessä täysin valmiiksi. Samalla kannattaa päättää muutama tehtävä, joihin tarttuu ensimmäiseksi loman jälkeen. Kun suunnitelma töiden sujumisesta on valmiiksi tehty, keskeneräiset asiat eivät pyöri mielessä kaiken aikaa.

Vaikka lomaa edeltävä aika voi olla töissä kiireistä ja ehkä stressaavaakin, lähestyvän loman odottelu saa toisaalta jo mielialan kohoamaan.

– Ajatusten vieminen lähestyvään lomaan parantaa tutkitusti hyvinvointia ja mielialaa. Siksi lomaa kannattaa ainakin jonkin verran suunnitella etukäteen, sillä se saa mielialan kohoamaan, Puttonen kertoo.

Yhtäjaksoista lomaa 2-3 viikkoa

Tutkimusten mukaan työntekijän hyvinvointi paranee keskimäärin kahdeksan päivän ajan loman alettua. Parhaaseen lomavireeseen pääsee siis kesäloman toisella viikolla. Siksi yhtäjaksoiselle kesälomalle olisi hyvä varata ainakin 2-3 viikkoa mittaa, jotta loman aikana ehtii päästä riittävästi työrutiineista irti.

– Noin viidesosa suomalaisista työntekijöistä pitää koko kesälomansa kerralla. Suurin osa jättää lomapäiviä pitkän syksyn ja talven varalle, mikä on työhyvinvoinnin näkökulmasta hyvä asia. Pitkänkin loman virkistävä vaikutus hälvenee noin 1-2 viikon työssä olon jälkeen.

Vältä saavutettavuuden ansa

Monissa asiantuntijatehtävissä alkaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus, että työasiat voivat vaatia reagointia lomallakin. Työterveyslaitoksen ja Tilastokeskuksen selvitysten mukaan noin puolet suomalaisista sanoo tekevänsä töitä lomallakin. Saavutettavuuden ansaan ei kuitenkaan kannata liiaksi langeta, sillä muutoin loman työstä palauttava vaikutus heikentyy.

– Jos työasioihin on pakko reagoida loman aikana, sekin kannattaa aikatauluttaa. Lomalla ei ole järkevää olla jatkuvassa työvalmiudessa, vaan välttämättömien puheluiden ja sähköpostien hoitoon on hyvä varata tietty päivä ja aika, Puttonen neuvoo.

Paras tapa on sopia työpaikalla järkevistä peilisäännöistä jo ennen lomaa: kuka vastaa asioista avainhenkilöiden loman aikana?

– Nykyajalle on oireellista, että lomallakin tehdään tarvittaessa töitä. On silti väärä lähtökohta, että pitäisi olla jatkuvasti saavutettavissa, Puttonen tähdentää.

Pehmennä paluuta arkeen

Parhaassa tapauksessa kesäloma irrottaa täydellisesti töistä. Vuorokausirytmi voi mennä uusiksi, kun herätyskellon itsepintainen pirinä ei vaadi heräämään varhaisiin aamuihin. Täydellisen rentouttavan loman jälkeen ottaakin aikaa päästä takaisin työmoodiin. Ensimmäinen loman jälkeinen viikko ei yleensä ole töissä tehokkain mahdollinen.

– Voi olla hyvä miettiä jo ennen lomaa, mihin tehtäviin tarttuu ensimmäiseksi töihin palattuaan. Työhön paluu voi olla helpompaa, jos sen ajoittaa keskelle viikkoa, Puttonen ehdottaa.


  • Teksti: Krista Korpela-Kosonen
  • Kuva: Tarja Paajonen

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje