Arjessa
29.6.2017

Asiantuntijan 12 askelta digipaastoon

Työntekijät kuormittuvat asiantuntija-ammateissa, kun työt seuraavat älypuhelinten ja muiden laitteiden mukana kesälomalle. Jos tunnet tarvetta digipaastoon, näillä 12 askeleella rauhoitat lomasi ja elämäsi.

26265925.jpg riipukeinu ja lehti
Mieti rehellisesti, näkyvätkö omat arvosi tasapainoisesti ajankäytössäsi.

1. Aloita arvoista.

Älä ota digipaastoa kieltäytymisenä, vaan lähesty asiaa mieluummin myönteisestä kulmasta: mitkä ovat omat arvosi, ja miten toimisit paremmin niiden mukaan, neuvoo netti- ja peliriippuvaisia hoitava psykologi ja psykoterapeutti Tarja Salokoski.

– Tee itsesi kanssa arvotyöskentelyä: mihin käytät omaa aikaasi, ja käytätkö sitä siihen, mikä todella on itsellesi tärkeää, Salokoski neuvoo.

Työ voi olla merkityksellinen arvo, mutta niin voivat olla ystävät, perhe ja itsensä sivistäminenkin. Mieti rehellisesti, näkyvätkö omat arvosi tasapainoisesti ajankäytössäsi.

2. Hanki päiväkirja.

Päiväkirja voi olla vain yksinkertainen vihkonen. Kirjaa ensin ylös kaikki teknologiset vempaimet, joita omistat. Kirjoita sen jälkeen ylös viisi huonoa asiaa, joita teknologian käytöstäsi seuraa, ja viisi myönteistä asiaa, joita laitteiden ääressä olon vähentäminen saattaa aiheuttaa. Kirjoita vielä lista asioista, joiden tekemisestä nautit, mutta joita et koe nykyään tekeväsi riittävästi.

– Sellaisille muutoksille on huono ennuste, jotka tuntuvat pakolta. Motivoivampaa on edetä askel kerrallaan jotain parempaa kohti, Tarja Salokoski neuvoo.

Asioiden kirjoittaminen auttaa hahmottamaan, onko digipaastolle todellista tarvetta, ja motivoitumaan paastosta kiinni pitämiseen.

3. Valmistaudu pienillä muutoksilla.

Tee ennen digipaastoa pieniä kokeita arjessasi. Aloita ennen paastoa jakso, jolloin vietät vaikka aamun ilman laitteita. Kun heräät, älä tarkista sosiaalisen median tilejäsi, sähköpostia ja uutisotsikoita. Kirjoita sen sijaan päiväkirjaan lyhyesti ajatuksesi. Voit myös kokeilla kirjoittaa ylös kolme sellaista asiaa, joista tunnet kiitollisuutta.

– Jotta pääsee kohti muutosta, siinä tarvitaan tietoista omaa tarkkailijaminää. Teenkö tosiaan haluamiani asioita vai putoanko taas somekoukkuun, Tarja Salokoski sanoo.

4. Pidä minibreikkejä.

Järjestä ennen paastoa arkeesi kolmen tunnin mittaisia teknologiavapaita jaksoja. Jos ne tuntuvat arkipäivisin mahdottomilta, pidä niitä ainakin viikonloppuisin.

5. Poista puhelimen somesovellukset.

Poista puhelimestasi sosiaalisen median sovellukset ja loman ajaksi myös työsähköposti. Kokeile olla ilman niitä sovelluksia, joita koet useimmin tarvetta vilkuilla. Sovi itsesi kanssa vaikka päivästä tietty aika, jolloin tarkistat sähköpostit ja sometilit läppärillä tai pöytäkoneella.

6. Hanki digipaastokumppani.

Jos toinenkin ihminen lähipiiristäsi liittyy mukaan, paastoaminen on helpompaa. Kerro ihmisille, että aiot pitää digipaaston. Silloin paastosta lipsumiseen on suurempi kynnys. Tätä neuvoa jotkut tosin kritisoivat: motivaation pitäisi olla sisäistä, ei ulkoista.

7. Laitteille omat paikat.

Laita puhelimet kotona erilliseen koriin ja siirrä se pois näköpiiristä. Jos perheessäsi on lapsia, voitte sopia yhdessä, milloin puhelimet pistetään koriin – esimerkiksi tuntia ennen nukkumaanmenoa tai pidemmäksi ajaksi. Pidä laitteita kuten kannettavaa tietokonetta ja tabletteja kodissa muutenkin tietyssä samassa paikassa, älä jatkuvasti käden ulottuvilla.

8. Muuta rutiineja.

Yhtäkkisen tiukan linjan digipaaston sijaan voit edetä pienin askelin. Haitallisten tapojen pysyvää muutosta helpottaa, että niistä yrittää päästä eroon yksittäinen rutiini kerrallaan. Kokeile, millaista on olla käyttämättä puhelinta tilanteissa, joissa olet tottunut sen käyttöön. Matkusta julkisissa liikennevälineissä ottamatta puhelinta laukustasi. Jätä puhelin ja teknologiset laitteet arkirutiineistasi: urheile tai vietä lounastaukoa ilman laitteita.

Tarkkaile erityisesti tilanteita, joissa olet tottunut tukeutumaan puhelimen selailuun: jonotatko kaupassa, odotatko bussia tai käytkö vessassakin puhelinta selaillen?

– Joskus puhelimen selailu täyttää ihan aidon tarpeen, esimerkiksi jonottaminenhan on tylsää. Digipaasto niissä hetkissä ei välttämättä ole kovin motivoivaa, miettii Tarja Salokoski. Hänestä parasta olisi ottaa digipaaston ensi askelet ja jättää puhelin pois niissä hetkissä, joissa toimii arvojaan vastaan, kuten ystävien seurassa tai lasten kanssa ollessa.

Kaikki tavat eivät siis välttämättä ole huonoja, mutta silti on hyvä havahtua tarkkailemaan, millaisia tapoja arkeen on muodostunut ja miltä niistä luopuminen tuntuu.

– Ihan hyvin voi tulla tulokseen, että tämä on hyvä hetki laitteiden selailuun, se ei ole ristiriidassa arvojeni kanssa ja on ihan ok, Salokoski sanoo.

9. Hanki herätyskello.

Jos käytät puhelinta herätyskellona etkä halua luopua siitä, laita puhelin pois päältä heti, kun se on herättänyt sinut, tai koriin odottamaan myöhempää käyttöä. Hanki kuitenkin makuuhuoneeseen seinä- tai pöytäkello, ettei sinun tarvitse yöllä herätessäsi tarkistaa aikaa puhelimesta.
 
Tee seuraavaksi makuuhuoneesta kokonaan laitteeton vyöhyke. Älä anna puhelimen tai tabletin näpräämisen häiritä untasi. Älä ota laitteita ainakaan mukaasi sänkyyn. Jätä ne sen sijaan keittiöön tai olohuoneeseen latautumaan yöksi.

10. Suunnista ilman navigaattoria.

Kokeile liikkua lomalla tai vieraassa kaupungissa ilman puhelimen karttaohjelmaa. Kysy neuvoa vastaantulijoilta, vaeltele ja anna itsesi eksyä.

11. Toista uusia tapoja.

Opitut tavata automatisoituvat. Siksi piintyneiden tapojen muuttaminen edellyttää asian työstämistä päivittäin, sanoo Tarja Salokoski. Jokainen päivä on täynnä pieniä valinnan hetkiä: otanko kännykän esiin ja uppoan siihen vai olenko läsnä hetkessä.

– Jokaisena päivänä olisi hyvä pysähtyä miettimään, mitä suuntaa vahvistan ja millaisia arvojeni mukaisia tai vastaisia päätöksiä tein tänään. Rutiinit eivät muutu, ellet toista hurjasti uusia tapoja ja tee tietoista työskentelyä.

12. Mene kävelylle.

Kun pidät digipaastoa, yritä mennä päivittäin pienelle kävelylle tai lenkille ilman puhelinta ja kuulokkeita. Älä tee mitään muuta – keskity kävelemiseen tai juoksuun. Jätä laitteet kotiin, mene metsään ja vietä aikaa luonnossa. Hengitä syvään ja ota rennosti.

Lähteet: Huffpost UK, Forbes, Stylist

  • Teksti: Veera Luoma-aho
  • Kuva: Lehtikuva


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje