Ajassa
5.2.2016

Hyviä käytäntöjä uraohjaukseen Opopäiviltä

Akava osallistui Opopäiville Oulussa 5.2. seitsemän jäsenjärjestönsä kanssa. Halusimme kuulla, mitä osallistujat Opopäiviltä odottavat ja millaisia vinkkejä uraohjauksesta opinto-ohjaajille annetaan.

Opopäivät 1
Tradenomiliiton asiamies Mikko Vieltojärvi haastattelee opinto-ohjaaja Susanna Saarista Oulun ammattikorkeakoulusta.

Opopäivät on valtakunnallinen opinto-ohjaajien tapahtuma. Perjantaina 5. helmikuuta osallistujille oli tarjolla hyviä uraohjauskäytäntöjä Akavan ja Töissä.fi-palvelun haastatteluissa. Töissä.fi on yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opiskelijoille tarkoitettu valtakunnallinen sivusto, joka sisältää tietoa korkeakouluista valmistuneiden työhön sijoittumisesta sekä valmistuneiden kirjoittamia kuvauksia työstään.

Kaisa Karhu, Oulun yliopisto


Suomen Ekonomien asiamies Suvi Eriksson haastatteli Oulun yliopiston uraohjausta tekevää Kaisa Karhua. Haastattelussa keskityttiin uraohjauksen tarpeeseen ja siihen, miten uraohjaus näkyy omassa työssä. Lisäksi keskusteltiin siitä, miten Töissä.fi-palvelu on auttanut Kaisaa ohjaustyössä.

Kaisa kertoi, että häneltä kysytään eniten ”mitä se työelämä oikein on” ja ”mistä se osaaminen koostuu”. Kaisa painotti, että aina ei tarvitse vaihtaa koulutusalaa työllistyäkseen uudentyyppisiin tehtäviin. Hän keskittyy työssään löytämään ohjattavan henkilön osaamistason ja erittelemään, mistä osaaminen oikein koostuu. Kaisan uraohjauksessa painottuvat humanistiselta alalta valmistuneet. Hänen mielestään Töissä.fi-palvelussa hyödyllisiä ovat yksilölliset uratarinat, joita hän kannustaa opiskelijoitaan lukemaan.

Opo-päiviltä Kaisa odottaa eniten vuoropuhelua opinto-ohjaajien kanssa. Minkälaista tietoa he tarvitsevat urasuunnittelun ja ohjauksen tueksi, erityisesti toisen asteen opintojen ja korkea-asteen opintojen välissä. Kaisa itse kaipaa olemassa olevan tiedon arviointia ja analysointia, jotta sitä voisi kehittää uraohjauksen tarpeisiin.

Kaisa on iloisin mielin mukana menossa. Hän odottaa innolla iltapäivän työpajaa ”Sujuva opintopolku lukiolaisesta akateemiseksi asiantuntijaksi”, jonka hän vetää yhdessä Akavan koulutuspolitiikan asiantuntija Ida Mielityisen kanssa.

Susanna Saarinen, Oulun ammattikorkeakoulu


Opinto-ohjaaja Susanna Saarinen Oulun ammattikorkeakoulusta (OAMK) oli Tradenomiliiton asiamies Mikko Vieltojärven haastateltavana. Susanna kertoi koulutuksen tarjoamista uramahdollisuuksista ammattikorkeakouluopiskelijan ohjauksen näkökulmasta ja uraohjauksen hyvistä käytännöistä. Lisäksi hän kuvaili, millaisin toimenpitein opiskelijoiden ammatillista kasvua tuetaan.

OAMK:ssa on Susannan mukaan käytössä työnantajien ja alumnien esittelyjä. Alumneja oli ollut hiukan hankala saada, koska heidän aikataulunsa eivät jousta aivan samalla tavalla kuin työnantajien edustajilla. Tutor-opettajilla on suuri merkitys ohjauksen kannalta. Työharjoittelut toimivat erinomaisena keinona tutustua alaan ja erilaisiin työtehtäviin.

Susannalta kysyttiin lisäksi, mitä hän tekisi, jos saisi rajattomat resurssit ohjaustyöhön. Susanna lisäisi pienryhmä ja henkilökohtaista ohjausta. Lisäksi hän kehittäisi opintosuunnitelman ohjaavuutta.

Opopäivältä hän odottaa erityisesti työpajoja. Erityistä kiinnostusta hänessä herätti Monikulttuurinen ohjaus -työpaja. Erilaisista taustoista tulevia opiskelijoita on Susannan mielestä mielenkiintoista ohjata, ja työpajasta voisi saada uusia vinkkejä siihen.

Anu Turunen, Lyseonpuiston lukio, Rovaniemi


Anu Turunen toimii opinto-ohjaajana Lyseonpuiston lukiossa Rovaniemellä. Hänen kanssaan keskusteli Sonja Mikkola Akavan Erityisaloista. Anun mukaan lukioiässä oleva nuori miettii, mitä haluaa tehdä. ”Mitä opiskelisinkaan lisää” ja ”Mitä voin tutkinnolla tehdä”.

Anun mukaan maailma oli aiemmin hieman yksinkertaisempi kuin nyt. Esimerkiksi 1990-luvulla ajateltiin, että kouluttaudun tuohon ammattiin, ja teen tuollaista työtä. Nykyisiä ammatteja ei ole 20 vuoden kuluttua enää olemassakaan. Epävarmuus on lisääntynyt.

Anu toivoo, että kaikilla opoilla olisi hyvä työtilanne, eikä ohjattavia opiskelijoita olisi liikaa. Näin opiskelija saisi riittävästi ohjausta. Koko kylä tukee -ajattelua pitäisi hänen mukaansa lisätä. Hän toivoisi lisäksi: ”Kaikille opettajille ja opinto-ohjaajille kyky nähdä nuoren vahvuus. Löytyisi yksilön vahvuudet. Mahdollisuuksien kenttä ja rohkeutta ohjaukseen”.

Opopäivien merkitys on toisten opojen tapaaminen, Anu kertoo. Hän on ollut joka vuosi mukana. Anu painottaa, että vertaistuki on tärkeää, kun moni tekee yksin hommia. Luennotkin ovat olleet hyödyllisiä.

Juha Lahti, yliopistonopettaja, Jyväskylä


Jyväskylän yliopisto kouluttaa opinto-ohjaajia. Juha Lahden mukaan Ohjaus 2022 painottuu uraohjaukseen. Hänen mukaansa perinteisen työn kuvaan sijaan olisi aika katsoa elämää pidemmälle.

Juhaa haastatelleen Suomen Ekonomien Suvi Erikssonin mukaan yleensä ohjausta tarjotaan aina vastaukseksi. Juha muistutti, että jos ohjauksella on tarkoituksena vain tiedon jakaminen, se voi ehkä nostaa omaa itsetuntoa, mutta ei ehkä paranna nuoren elämää.

Juhan mukaan nuoret pakotetaan tekemään valintoja liian aikaisin. Tämä saattaa tehdä urasuunnittelun hyvin vaikeaksi.

Suvi muistutti kuulijoita www.töissä.fi -palvelusta. Nuorten on hyvin vaikea hahmottaa työelämää. Sivustolla etenkin työllistyneiden tarinat ovat hyvä juttu, sillä ne auttavat ymmärtämään elämänuraa paremmin. Palvelu toimii tilastojen täydentäjänä.


  • Teksti ja kuvat: Veikka Kuusisto


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje