Ajassa
17.7.2015


Akavan SuomiAreena-keskustelun viesti:
Hyvin meille käy

Hyvät ja huonot uutiset koulunpenkiltä vauhdittivat pohtimaan koulutuksen pulmia ja onnistumisia Akavan SuomiAreenalla järjestämässä keskustelussa. Potkua oppimiseen voi keskustelijoiden mielestä hakea muun muassa ilmiöoppimisesta, digitaalisaatiosta, ulkoilmasta, liikkumisesta ja vaihtelusta, mutta kaikkea vanhaa ei kannata hylätä.


Keskustelijoina olivat opettaja-Duudson HP Parviainen, kuvataiteilija Jani Leinonen, oppimiskumppanuuksien johtaja Mervi Jansson Omniasta, kansanedustaja, sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Tuomo Puumala ja puheenjohtaja Sture Fjäder. Juontajina olivat Ville Blåfield ja Reetta Räty.

suomiareena-18-oppitunnit-metsään

Keskustelijat ottivat kantaa uutisiin viittamalla. Oppituntien vieminen metsään todettiin yksimielisesti hyväksi uutiseksi.
Parviainen kannatti oppituntien viemistä välillä vaikkapa metsään tai muuhun uuteen ympäristöön.

– Vaikka osa tunneista pidettäisiin muualla kuin luokassa, oma paikka on silti tarpeellinen. Opettaja tekee luokasta yhdessä oppilaiden kanssa oman näköisen. Rutiinit ja rytmit luovat lapsille tuttuuden ja turvallisuuden tunnetta, joten kaikista rutiineista ei voi luopua.

Hän muistutti, että opettajat ja koulu kantavat suuren vastuun lapsista, mutta tämä ei saa muuttua ylisuojeluksi. Vahinkoja sattuu kaikille, mutta niiden pelossa ei pidä esimerkiksi kaventaa liikuntalajeja tai välituntiliikkumista. Koti ei edelleenkään voi ulkoistaa kasvatusvastuuta koululle. Parviaisen mielestä opettajilla ja kouluilla on säilytettävä keinoja puolustaa työrauhaa. Jos lapsi sotkee koulussa, jälki-istunnon sijaan voi laittaa hänet vaikkapa siivoamaan.

Suomiareena-08-keskutelun-konservatiivin
– Näköjään olen sitten porukan konservatiivisin, HP Duudson Parviainen nauroi puolustaessaan erillisten oppiaineiden säilyttämistä sekä luokkahuoneita. Vauhtisokeus vallitsee kehittämisessä, mutta pitää muistaa että kouluissa tarvitaan rauhaa ja aikaa tehdä asioita ja syventyä niihin.

Onnistumisen elämyksiä ja myönteisiä kokemuksia

 – Ainoa hyvä asia hallitusohjelmassa, Jani Leinonen iloitsi liikkumisen lisäämisestä koululaisten arkeen.

Hän haluaa, että lapset saavat myönteisiä kokemuksia koulussa, vaikkapa liikunnasta, sillä ne innostavat oppimaan parhaiten. Se on oikeastaan ainoa, mitä koulu voi tarjota. Leinonen luopuisi erillisistä oppiaineista ja loisi rutiineja vaikkapa projektien pohjalta.

suomiareena-49-Mervi-Jansson
Mervi Janssonin mielestä oppilaita pitää auttaa löytämään omia vahvuuksiaan ja kiinnostuksen kohteita sekä saamaan onnistumisen elämyksiä koulussa.
Hän muistutti myös, että oppilaiden digitaitojen lisäksi muistettava opettajien digitaidot. Parviainen komppasi tätä puolustamalla riittäviä resursseja kouluihin. Vasta sitten voidaan todella edistää digitaitoja.

Koulu ei ole Pisa-vertailuja varten

Keskustelijat olivat yhtä mieltä siitä, ettei koulua käydä Pisa-vertailua tai muuta kilpailua varten, mutta ei ainoastaan työelämän tarpeisiinkaan. Parviaisen mielestä huoli suomalaisten osaamisen romahduksesta on osin median luomaa.

–  Eipä sillä derivoinnilla ei ole ollut käyttöä arkielämässä, mutta koulun pitää opettaa kuitenkin tällaisiakin taitoja, sillä ne opettavat käyttämään aivoja. Siitä ei pidä luopua, Parviainen korosti.

Samoilla jäljillä oli Leinonen, joka aikoo tottelemattomuuskoulussaan taidemuseo Kiasmassa opettaa kriittisyyttä, kyseenalaistamista, rohkeutta ja avoimuutta.

–  Pitäisi oppia ymmärtämään, millainen osa yhteiskuntaa me olemme ja pitääkö edes olla osa sitä, sanoi Leinonen.

Vanhoja ja uusia konsteja tarvitaan rinnakkain


Suomiareena-45-ei-olla-luntattu-koskaan
Tuomo Puumalalta sujuivat vieläkin liukkaasti koulussa ulkoa opitut rimssut pienellä kirjoitettavista juhlapäivistä ja jokien nimistä. Lunttauksen ME-uutisen yhteydessä kysyttiin, onko Puumalalla tai Fjäderillä kokemusta lunttaamisesta. Ei ole.
Hänen mielestään ulkoa oppimistakin kannattaa välillä harjoitella, vaikka kaiken voi tarkistaa verkosta. Hän kertoi seuranneensa kouluvierailulla virtuaalikoulutuntia, jolla suomalaiset ja brasilialaiset lapset vaihtoivat tietoja ja kokemuksia metsästä.

Puumala arvioi, että oppimisen ja opetuksen paikka- ja aikasidonnaisuus vähentyy jatkossakin. Soveltamisen taito, aloitteellisuus, aktiivisuus ja innovatiivisuus korostuvat. Entistä useammalla on monta uraa, joten elinikäisen oppimisen ja uranvaihdon mahdollisuus pitää olla kaikilla. Poliitikoillakin!

Tasa-arvoiset mahdollisuudet tärkeitä

Leinonen muistutti, että Suomen peruskoulujärjestelmän lähtökohtana on antaa tasa-arvoiset mahdollisuudet oppia ja tarjota mahdollisuus sosiaaliseen nousuun. Tätä pitää varjella Pisa-vertailuihin tai muihin kilpailuihin tuijottamisen sijaan. Opitun merkitys ja valmiudet nähdä opitun liittymät oikeaan elämään ovat tärkeitä arvoja.

Työelämän tarpeisiin ei  Leinosen mielestä pidä ripustautua koulutuksen kehittämisessä. Kukaan ei pysty ennakoimaan mille taidoille työelämässä on käyttöä esimerkiksi 15 vuoden päästä.

Jansson kysyi, mittaako Pisa-luokittelu tosiaan osaamista ja kykyä käyttää sitä. Hänen mielestään kilpailut eivät sovi ohjaamaan koulutuksen kehittämistä. Puumala kehittäisi arviointia vuorovaikutukselliseksi palautteeksi.

Suomiareena-11.kuvisnumero-meni
Parviainen poistaisi taito- ja taideaineista numeroarvostelun. Siinäpä menisi Leinosen kuviksen kymppikin.
– Päteviä opettajia tarvitaan tulevaisuudessakin, ovatpa tulevaisuuden oppimis- ja opetustavat millaisia tahansa. Kaikenikäiset tarvitsevat kriittisyyttä tiedonhakutaitojen rinnalle. Pitää pystyä erottamaan mikä on faktaa, mikä fiktiota, Sture Fjäder painotti.

Raha puhuu liikaakin

Fjäderin mielestä Suomessa on tiukka arvovalintojen paikka. Jos haluamme olla jatkossakin osaava ja menestyvä kansa, koulutukseen suunniteltuja leikkauksia on kohtuullistettava.

Leinosen mielestä Lastensairaala on ristiriitainen esimerkki yhteiskunnan kehityssuunnasta. Söpöys ja vetoavuus ovat olleet oiva pohja kerätä varoja yksityisiltä sairaalahankkeeseen, eikä siinä sinänsä ole mitään pahaa. Hän kannustaa silti keskustelemaan ja kantamaan huolta julkisten palvelujen rahoituksesta. Ollaanko matkalla siihen, että julkisen sektorin rakenteita ja toimintaa hoidetaan laajemminkin lahjoitusvaroin? Söpöys- ja seksikkyyskisasta ei ole yleiseksi rahoituskriteeriksi, keskustelijat totesivat.

Fjäder puolusti julkisrahoitteista korkeakoulutusta, mutta myönsi, että yritysyhteistyötä ja markkinalähtöistä tukea tarvitaan. Leinosen mielestä on huolestuttava ajatus, että ne joilla on rahaa, saavat vallan päättää, mihin esimerkiksi yliopistojen rahoitus kohdistuu. Silloin uhkana on, että varat menevät vääriin kohteisiin eikä kokonaisuutta ohjaa kukaan.

Puumalakaan ei lähtisi kokonaan markkinalähtöiseen rahoitukseen, sillä se uhkaisi tasapainoa. Jansson näki varainhankinnan vaativana työnä ja kannusti kouluja ja oppilaitoksia tuotteistamaan osaamista entistä tehokkaammin. 

Kyllä selvitään tästäkin

Parviainen huomautti, ettei pidä väheksyä Suomen mahdollisuuksia, kuten vahva yleissivistys, paljon osaamista ja vahvuuksia, vaikka meillä on kyllä paljon kehitettävääkin. Ja paljon pitää säästää, velaksi elämistä ei voida jatkaa.

– Tää on meistä itsestä kiinni. Kyllä me tästäkin selvitään, Parviainen tiivisti keskustelun teemat.
Suomiareena-53-sade-ei-haittaa

Yleisö ei paljoa pikkusateesta välittänyt. Vaikka pilviä lurkki taivaalla ja välillä pisaroikin, saatiin valoisat kotiinviemiset. Lämpimät kiitokset keskustelijoille ja yleisölle!

  • Teksti Ritva Siikamäki
  • Kuvat Nelly Stenroos



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje