Ajassa
24.6.2015

Akava SuomiAreenalla: Hyvät ja huonot uutiset koulunpenkiltä


Tervetuloa kuulemaan hyviä ja huonoja uutisia koulunpenkiltä Akavan tilaisuuteen SuomiAreenalle torstaina 16.7. kello 14–15.15 Eetunaukion lavalle.


Keskustelussa ovat mukana opettaja-Duudson HP Parviainen, kuvataiteilija Jani Leinonen, kansanedustaja, sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Tuomo Puumala, oppimiskumppanuuksien johtaja Mervi Jansson Omniasta ja Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder. Juontajina ovat Reetta Räty ja Ville Blåfield.


SuomiAreena_kuvat5

Esiintyjiä pyydettiin alkulämmittelynä kertomaan itsestään, jonkin hauskan koulutukseen liittyvän muistonsa sekä vastaamaan kysymykseen: Enemmän osaamista vähemmällä rahalla – miten Suomi suoriutuu mahdottomasta tehtävästä?


Hannu-Pekka HP Parviainen

HP Parviainen

Olen tullut tunnetuksi Duudsoneista. Koulutukseltani olen luokanopettaja ja työskennellyt ala-asteen opettajana.


Lintutenttiin valmistautuminen opettajankoulutuksen (OKL) aikaan tuo hauskoja muistoja mieleeni. Yksin kämpillä kuunnella kymmenien eri pikkulintujen siritystä ja laulua ja yrittää painaa ne mieleen. Yhen muistan. Ruokokerttunen kuulostaa vanhalta printteriltä. Ei siis menny opinnot hukkaan.


Positiivista asennetta ja kannustavaa ilmapiiriä tarvitaan. Jos joku suomalainen onnistuu ja menestyy, niin siitä saa iloita! Ei ole itteltä pois jos naapuri onnistuu. Jopa Pohjanmaalla pärjää, vaikka ei ookaan isompaa grilliä kuin naapurin isännällä.


Jani Leinonen

Jani Leinonen

Olen taiteilija ja aktivisti. Olen käynyt läpi kaikki mahdolliset suomalaiset kuvataidekoulut, lasten- ja nuorten taidekouluista taidelukioon ja yliopistoon. Siksi olen huolissani siitä, että oppilaita opetetaan ottamaan tottelevaisina vastaan paikka yhteiskunnassa ja he odottavat innolla, että heistä tulee menestyviä hampaita yhteiskunnan rattaisiin. He antavat rattaan pyörittää ympäri ilman, että heillä on mitään käsitystä siitä, mitä tapahtuu. Ilman, että he tietävät minkälaisen koneiston osia he ovat.

Olen huolissani siitä, että otatte passiivisina vastaan viralliset toimintaohjeet, jotka eduskunta, media, oppikirjat, vanhemmat, opettajat tai talousasiantuntijat sanelevat.

Yhteiskuntamme suurin ongelma ei ole tottelemattomuus. Ongelmamme on tottelevaisuus. Siksi päätin perustaa koulun, joka ratkaisee tämän ongelman. Tottelemattomuuskoulu aukeaa Kiasmassa 3. syyskuuta. Opetamme keinoja protestoida, ja näytämme miten olla tottelematon. Me esittelemme työkaluja, joilla kiinnittää huomiota maailman suuriin ja pieniin vääryyksiin.


Tuomo Puumala

Tuomo Puumala

Olen kolmannen kauden kansanedustaja ja sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Kokkolasta. Innostun urheilusta ja kulttuurista, sivistys on sydämenasia. Koulutukseltani olen yhteiskuntatieteiden maisteri.

En tiedä, onko muisto hauska, mutta opettavainen se ainakin on ja tulee ensimmäisenä mieleen näinä taloudellisesti haastavina aikoina. Kävin ala-astetta niin ikään lama-aikana. Erotuksena nykyhetkeen oli se, että työttömyys huiteli esimerkiksi kotikaupungissani Kokkolassa lähellä 30 prosenttia.

Lapsille lama näkyi paitsi vanhempien työttömyytenä, mutta myös siten, että ala-asteen ensimmäisten luokkien opettajani jakoi kynän ja kumin joka toiselle ja valvoi puolitusoperaation vierustoverin kanssa. Tämä toistui joka kuukausi ja jäi niin hyvin mieleen, että se välähtää vieläkin ensimmäisenä kuvana, kun joku sanoo sanan lama. En ole varma, oliko kynien ja kumien säästötoimi todellinen, vai opetustarkoituksellinen laman tarkoitusta miettiville lapsille, mutta se toimi.

Osaaminen ei onneksi tänäkään päivänä ole kiinni pelkästään rahasta. Jos olemme askeleen muita edellä ja teemme asioita vielä vähän paremmin, voimme saada pienemmälläkin rahalla aikaiseksi vähintään yhtä paljon.

Mervi Jansson

Mervi Jansson

Olen intohimoinen koulutuksen tutkimusmatkailija, jonka päätyönä on vastata Omnian koulutusvientiin liittyvistä uusista avauksista. Sitran Uusi koulutus -foorumilaisena olen ollut raivaamassa polkua maahan, jossa kaikki rakastavat oppimista. Matkalla on selvinnyt, että tyhmä ei ole oikeasti tyhmä ja teknologiassakin on oikeastaan kyse ihmisistä.

Olen käynyt koulua neljässä maassa ja toiminut Suomessa opettajana kaikilla kouluasteilla. Koulutukseltani olen muun muassa tiimimestari ja pedagogisesti pätevöitynyt MBA.

Yläasteella ja lukiossa muistan miettineeni miten erilaisia opettajat olivat. Siinä missä yhden tunteja suorastaan odotti – meillä oli muun muassa loistava ja persoonallinen ruotsin opettaja, toisen tunnilla olisi mieluummin mennyt vaikka hammaslääkäriin. Jälkimmäisestä tulee matematiikka elävästi mieleen.

Enemmän osaamista vähemmällä rahalla on haastava, mutta ei mahdoton tehtävä. Meitä oli ruotsin tunnilla 40 oppilasta ja matematiikan tunnilla 20. Meistä kukaan ei lähtenyt opiskelemaan matematiikkaa.

Sture Fjäder

Fjäder_Sture_09c

Toimin Akavan puheenjohtajana. Asun Helsingissä ja juureni ovat Hangossa. Olen innokas filatelisti. Yksi mieluisimmista keräilykohteistani ovat sulkakirjeet 1700–1800-luvuilta, jolloin ei vielä käytetty postimerkkejä vaan sulkia. Sukunimeni Fjäder tarkoittaa sulkaa. Koulutukseltani olen kauppatieteiden maisteri ja valtiotieteiden kandidaatti.

Lämmin koulumuistoni on Hangonkylän kansakoulusta 1960-luvun lopulta. Opin yhteisöllisyyden merkityksen, joka on kantanut läpi elämän.

Akavassa haluamme, että opetukseen, opetushenkilöstöön ja koulutuksen laatuun panostetaan. Jos resursseja on vähemmän, priorisoimme opetusta rakenteiden sekä ikkunoiden ja ovien sijaan. Vaadimme, että leikkaukset koulutusketjuun perutaan ja olemme valmiit esittämään vaihtoehtoisia leikkauksia yhteiskuntasopimusneuvotteluissa.

Reetta Räty

Reetta Räty

Olen toimittaja ja media-alan yrittäjä firmassa Räty-Salovaara-Blåfield. Valmistuin maisteriksi valtiotieteellisestä tiedekunnasta 1999. Merkittävä motiivi valmistumiselleni oli se, että olimme sopineet yhteisestä valmistujaisjuhlasta kollegoiden kanssa.

Koulutusmuistosta – No elämäni parhaita päätöksiä oli se, että hain opiskelemaan Kiinaan ja Shanghaihin, Fudanin yliopistoon. Suunnilleen kaikki, mihin uskoin, kääntyi päälaelleen, ja taas takaisin, ja taas… Se kai koulutuksen idea onkin. Luulot vähenevät, tuska tosin lisääntyy.

Lukioni oli tavallinen maalaislukio Kuusamossa. Luokalla oli 43 oppilasta. Opettaja opettivat korokkeelta, ei ollut ilmiöpohjaista oppimista. Ihan hyvin täällä digitaalisessa globaalimaailmassa pärjäämme mekin, jotka kävimme 80-luvun koulut, joissa ei oltu kuultukaan nykyajan vaatimuksista.

Ville Blåfield

Ville Blåfield

Olen toimittaja ja media-alan yrittäjä, koulutukseltani ylioppilas ja yliopiston drop-out. Keväällä 2015 julkaisin Reetta Rädyn kanssa kirjan Kuka hullu haluaa poliitikoksi (Teos).

Enemmän osaamista vähemmällä rahalla – miten Suomi suoriutuu mahdottomasta tehtävästä?

Vähemmällä enemmän - tämä tuntuu olevan tilanne niin valtakunnan tasolla kuin työpaikoillakin. Tietysti uusilla ideoilla voi uudistaa tekemistä jossain määrin, mutta riskinä on, että tehostaminen vie tekemisestä hapen ja jouston, joita taas tarvitaan uusien ideoiden syntymiseen.

Odotan Suomi Areenalta omiani viisaampia vastauksia vaikeaan kysymykseen.




Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje