Ajassa
7.12.2016

Opettaja Jaakko Sarmolan työviikko:
Kohtaan harvoin huonoa käytöstä

Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan Jaakko Sarmolan työviikko (28. marraskuuta – 2. joulukuuta) täyttyi opetuksesta, sen suunnittelusta, kokeiden korjauksesta ja arvioinneista. Luottamustyöt täyttivät muut kolot ja illat niin, että hyvä kun lenkille ehti.

 

Jaakko Sarmola
Olen rovaniemeläisen Napapiirin yläasteen äideinkielen ja kirjallisuuden opettaja. Kuvassa lauantaiaamu, joka alkoi Rovaniemen teatterin Tieva-näyttämöllä.


Maanantai on työviikkoni raskain päivä. Opetan Napapiirin yläasteella säännöllisesti seitsemää opetusryhmää, joista neljä kohtaan maanantaisin. Tänään ilahduin siitä, miten moni jaksoi innostua vaikeistakin äidinkielen asioista. Vaikka moni yläasteikäinen nuori on varsinkin tähän aikaan vuodesta melko levoton, vain harvoin kohtaan tahallista huonoa käytöstä. 

Oppituntien lomassa järjestelin tulevaa joulujuhlaviikkoa. Neuvottelin rehtorin ja apulaisrehtorin kanssa aikatauluista, ja sovimme käytännön järjestelyistä musiikin opettajan kanssa.

Kotiin palattuani käytin reilun tunnin seiskaluokkalaisten kirjoitelmien parissa. Luin tekstejä sähköisessä opiskeluympäristössä, annoin niistä sanallisen palautteen ja arvioin ne. Käytin kuhunkin tekstiin noin 10 minuuttia. Oppilaiden kanssa olemme laskeneet, että jos luen peräkkäin jokaiselta oppilaalta yhden tekstin ilman taukoja, siihen menee noin 21 tuntia.

Iltasella hoidin Aineopettajaliiton taloudenhoitajan asioita: maksoin laskuja ja valmistelin vuoden veroilmoituksia.

Jaakko Sarmola 3
Työjärjestykseni.

Tiistaiaamun aloitin palaverilla pääluottamusmiehen kanssa. Olen opettajayhdistykseni puheenjohtaja, ja kuulun yhdessä pääluottamusmiehen kanssa paikalliseen palkkatyöryhmään. Keskustelimme päivän asialistalla olevista asioista, kuten tehtävien vaativuuden arvioinnista, mahdollisesti vireille tulevista paikallisneuvotteluista ja kiky-sopimuksen aiheuttamista toimenpiteistä. Varsinainen kokous alkoi yhdeksältä. Asiaa oli niin paljon, että jouduin poistumaan kesken, jotta ehtisin lounaalle ennen ensimmäistä oppituntia.

Työpäivääni kuului tänään neljä oppituntia kasiluokkalaisille. Kaksi ensimmäistä olivat äidinkieltä ja kirjallisuutta, ja sen jälkeen vuorossa oli kaksi tukioppilaiden valinnaiskurssin tuntia.

Äikässä oppilaat kirjoittivat arvosteluita lukemistaan kirjoista, ja tukioppilaiden kanssa käsittelimme erilaisuutta ja sen huomioimista. Opetuksen lomassa hoidin muita luottamustehtäviäni: olen OAJ:n Lapin alueyhdistyksen koulutussihteeri, ja yhdessä yhdistyksen sihteerin kanssa viimeistelin tulevan viikonlopun jäsenkoulutuksen järjestelyjä.

Illalla paneuduin vielä torstaina edessä olevan kokouksen materiaaleihin ja pohdin, miten otan taustaryhmäni näkemykset huomioon asioiden käsittelyssä. Sitten oli jo aika lähteä lenkille lappilaiseen lumituiskuun.


Aamulenkillä alkoi myös keskiviikkoaamu: olen huomannut, että pienikin liikunta aamulla auttaa heräämään uuteen työpäivään huomattavan hyvin. Työpaikalla piti olla kahdeksalta, niin kuin aina keskiviikkoisin. Henkilökunnan yhteisessä tapaamisessa aiheena olivat uuden opetussuunnitelman tuomat uudistukset oppilaiden arvioinnissa. Lisäksi perehdyimme yhden luokan sisäisiin asioihin.

Jaakko Sarmola 1
Aamulenkkimaisemana Kemijokivarsi.

Olin varautunut käyttämään päivän ainoan vapaatuntini opetuksen suunnitteluun, mutta sain pikahälytyksen sairastuneen kollegan sijaiseksi. Sen seurauksena välituntini muuttuivat suunnitteluajaksi. Lopulta kaikki sujui leppoisasti.

Viimeisen tunnin jälkeen olin varautunut antamaan tukiopetusta, mutta oppilaat käyttivät oikeuttaan olla tulematta paikalle. Aika vapautui torstain opetuksen suunnitteluun. Koska seuraavana päivänä olisin virkavapaalla, laadin sijaisilleni ohjeet, jotta poissaolo ei aiheuttaisi opintoihin katkosta. Pääsin pitkästä aikaa lopettamaan päivän työt ns. normaaliin aikaan, ja ilta jäi vapaa-ajan harrastuksille kuten kuntosalilla käyntiin.


Torstaina kello herätti puoli viideltä. Koska OAJ:n pedagogisen toimikunnan kokous alkaisi kymmeneltä, minun piti ehtiä aamun ensimmäiselle lennolle Helsinkiin. Olin etelärannikolla jo seitsemältä. Käytin ajan mm. piipahtamalla minulle tärkeän henkilön, ensimmäisen oikean kollegani, haudalla Malmin hautausmaalla.

Pedagoginen toimikunta valmistelee OAJ:ssä peruskoulujen ja lukioiden koulutuspoliittisia asioita. Tänään käsittelimme mm. OAJ:n näkemyksiä TIMSS- ja Pisa-tutkimuksissa esiin nouseviin kysymyksiin. Lisäksi listalla oli mm. sähköisten ylioppilaskirjoitusten tuomia muutoksia ja järjestömme reagointia niihin. Kokoukset ovat yleensä varsin perusteellisia, niin nytkin.

Lapin lennot oli myyty niin hyvin loppuun, että matkustin kotiin junalla. Onneksi olin varautunut tekemään junassa rästitöitä. Palasin kotiin hieman puolen yön jälkeen.

Päivän aikana hoidin opettajayhdistysteni asioita. Toimikunnan kokouksen lomassa lähetin kokouskutsun ammattiyhdistykseni hallitukselle, ja sen jälkeen valmistelin OAJ:n paikallisyhdistyksen seuraavan viikon kokouksen esityslistan. Lisäksi osallistuin etäneuvotteluna pidettyyn OAJ:n Lapin alueyhdistyksen hallituksen työvaliokunnan kokoukseen. Minun valmisteltavanani olivat koulutusasiat. Etäkokous oli todella kätevä: osallistuin siihen junassa, ja muut osallistujat olivat fyysisesti Kemissä, Ivalossa, Rovaniemellä ja Kapkaupungissa.

Jaakko Sarmola 2
Illaksi kotiin, tällä kertaa junalla.


Perjantaina aamulla käytin pari tuntia kokeiden ja muun materiaalin suunnitteluun. Samalla kun oppilaat ahkeroivat kokeidensa parissa, minulle jäi aikaa ajatella seuraavaa koulupäivää.

Oli rentoa siirtyä töistä viikonlopun viettoon, koska maanantai olisi vapaapäivä. Tosin tämäkin perjantai-ilta oli varattu luottamustehtävien hoitoon: OAJ:n alueyhdistyksen järjestämä jäsenkoulutus alkoi Rovaniemellä kello 18, ja koulutuksen suunnittelijana minun oli luonnollisesti oltava paikalla.

Jaakko Sarmola 5
Perjantai-iltana ohjelmassa oli OAJ Lapin koulutus.

Lauantaina jäsenkoulutus alkoi yhdeksältä Rovaniemen teatterissa, jossa pari tuntia virkistäydyimme monipuolisilla kommunikaatioharjoituksilla. Parasta koulutuksessa oli huomata oma erehtyväisyytensä ja mokata tyylikkäästi. Pääsimme kurkistamaan teatterinäyttämön kulisseihin.

Jäsenkoulutuksen loppuosan muodosti OAJ:n työmarkkinalakimiehen luento opettajien oikeuksista, vastuista ja velvollisuuksista. Kolmituntisen paketin sisältö oli niin tärkeä, että toivoisin jokaisen opettajan kuulevan sen edes kerran työuransa aikana. Oppilailla ja heidän huoltajillaan on helposti erilainen käsitys opettajan tehtävistä, ja oppilaan oman harkintakyvyn merkitys unohdetaan liian usein.

Alun perin olin varautunut lukemaan oppilaiden kirjoitelmia ja tarkistamaan kokeita vielä lauantaina ja sunnuntaina. Lopulta päädyin matkustamaan Ouluun, koska olin edennyt oppilasarvioinnissa suunnittelemaani nopeammin. Hoidettavaksi oli lisäksi kertynyt useaksi tunniksi sellaisia opettajan töitä, joita ei ole merkitty mihinkään työjärjestykseen, mutta joita ei voi jättää tekemättäkään.


Sunnuntaina tyydyin korjaamaan yhden luokan kokeet ja perheemme jouluperinteitä kunnioittaen leivoin äitini kanssa piparkakkuja.

Jaakko Sarmola 6
Sunnuntaina parasta oli paistaa piparkakkuja.


  • Teksti ja työviikon kuvat: Jaakko Sarmola

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje