Ajassa
5.10.2016

Luotsi Tapio Tuomiston työviikko:
Vientipuolen elpyminen ei vielä näy Kotkassa

Kotkan luotsiaseman luotsin Tapio Tuomiston työviikko (19.–26. syyskuuta) sujui hyvällä rutiinilla ja keleillä kahden kemikaalitankkerin, kuivarahtialuksen, sellulaivan ja tankkilaivan ohjaimissa. Meni siinä kieltämättä kahviakin.


Tapio Tuomisto
Hollantilainen alus on saapumassa kapeikkoon. Luotsi Tapio Tuomisto ohjaa alusta käsiohjauksella.


Luotsin erikoista työaikamallia on syytä ensin avata: säännöllistä vuorokautista työaikaa ei ole, ja työtehtäviä odotellaan yleensä kotona. Luotsaustyötä tehdään viikko, jonka jälkeen ollaan viikko vapaalla. Työvuorokaudelle on sovittu vain vuorokausilepo, muu aika joustaa tarpeen mukaan. Palkka koostuu kuukausipalkasta ja luotsauksesta saatavasta lisäpalkasta.

Näistä lähtökohdista heräsin maanantaina kello 7.30 kotona Lappeenrannassa työviikkoon, joka alkaisi työpaikallani Kotkan luotsiasemalla kello 12 ja päättyisi seuraavana maanantaina kello 12.

Avasin iPadin ja siitä Kotkan luotsausalueen Pilotweb-sovelluksen tarkistaakseni oman luotsausvuoroni ja ennakoidun luotsaustehtävän, joka olisi vasta puolenyön paikkeilla. Se on hyvä, koska vaimon määräämä kasvihuoneen puurakennelma oli jäänyt eilen puolitekoiseksi.

Kello 19.30 saavun tyhjälle Kotkan luotsiasemalle. Ensitöikseni keitän kahvit ja laitan saunan lämpiämään.  Nyt voisi vetää pienet tirsat, kun ennakko näyttäisi, että joudun viemään Haminasta kemikaalitankkerin ulos ja tuomaan Haminaan toisen kemikaalitankkerin.

Herään iPadin hälytykseen kello 22.30. Hyväksyn työtehtävän, ja kohta luotsinvälittäjä varmistaa soitolla Helsingistä, että olen hereillä ja toivottaa hyvää matkaa. Se olikin työpäivän ensimmäinen inhimillinen kontakti. Omassa työvuorossani meitä on kahdeksan luotsia, mutta emme näe toisiamme valitettavasti kuin satunnaisesti. Aloitan luotsauksen valmistelutyöt käymällä läpi kaikki alukseen liittyvät tiedot ja huomautukset. Tarkistan säätiedot ja käyn saunassa.

Digitalisaatio on automatisoinut koko luotsausprosessin hallinnan huippuunsa luotsausyhtiössämme, Finnpilot Pilotage Oy:ssä. Karrikoidusti voisi todeta, että operatiivinen johto on onnistunut luotsauksen johtamisprosessissa niin hyvin, että on tehnyt itsensä ”tarpeettomaksi”.  Luotsaustoimi on muuttunut huomattavasti valtion virkamiesluotsiajoista, jolloin koko prosessin tärkein ja vaikein vaihe tuntui olevan matkalaskun täyttäminen oikein. Toiminnan muuttaminen valtionyhtiöksi on tuonut kaivattua muutosta.

Saavun tutun taksin kyydissä Haminan öljysatamaan kello 23.30. Käymme päällikön kanssa läpi reittisuunnitelman ja lähtörutiinit. Ilmoitan lähdöstämme VTS-keskukseen (alusliikennepalveluun), joka ilmoittaa liikennetilanteen, veden korkeuden ja tuulitiedot ulkomerellä, jossa jään tankkerin kyydistä.

Lähdemme liikkeelle leppeässä koillistuulessa ja täysikuun loisteessa. Päällikkö poistuu komentosillalta ja pyytää vahtiperämiestä herättämään hänet 15 minuuttia ennen poisjääntiäni. Kello 2 soitan Orrengrundin saariasemalle luotsikutterin kuljettajalle, joka noutaa minut kello 2.30. Ilmoitan Kotka VTS:lle, että poistun, ja päällikkö jatkaa kohti Rotterdamia.


Tiistaina
ehdin nukkua kaksi ja puoli tuntia, kun luotsinvälittäjä soittaa Helsingistä. Hetken lyö tyhjää ennen kuin tajuan, missä olen. Kahvinkeitin pörisee iloisesti Orrengrundin saariaseman päivähuoneessa, ja kättelen luotsiveneen kuljettajan Jannen. Juomme aamun ensimmäiset kupit mustaa kahvia.

Hyväksyn iPadista työtehtävän ja aloitan luotsauksen valmistelut. Lähdemme matkaan luotsiveneellä. Kemikaalitankkerin norjalainen päällikkö esittelee aluksen hallintalaitteet ja tarjoaa kahvia tai teetä. Otan taas mustaa kahvia.

Käymme reittisuunnitelman läpi, ja päällikkö lähtee tekemään loput paperityöt. Jäämme yliperämiehen kanssa ajamaan laivaa kohti Haminan öljylaituria. Matka etenee aurinkoisessa ja tyvenessä syyssäässä leppoisasti.

Olen jo ottanut käsiruorin päälle, kun päällikkö saapuu komentosillalle. Päällikkö haluaisi oikean sivun laituriin, joten joudumme kääntämään aluksen satamassa. Sovimme, että ohjaan laivan ns. luukulle, josta hän haluaa itse jatkaa laituriin. Laiva on kiinni laiturissa kello 7.45. Taksikuski Kimmo odottaa laiturilla. Kotkan luotsiasemalle tultuani keitän luonnollisesti kahvit ja paistan kermaisen kinkkumunakkaan. On nukkumaanmenoaika.


Keskiviikkona
herättyäni kello 7.30 ennakko kertoo iPadissa, että kello 11 hollantilainen kuivarahtialus olisi siirtymässä Haminasta Kotkaan, Sunilan sellutehtaan laituriin.

Avaan telkkarin ja laitan kahvin tippumaan. Aamiaiseksi valmistan klassikkotyyliin pekonia ja pari munaa, seurana Kymen Sanomat. IPad hälyttää taas, ja luotsinvälittäjän iloinen tervehdys saa hyvälle tuulelle. Ennakkotilaus pitää paikkansa.

Luotsitilauksen jo nähnyt Kotkan luotsiveneen kuljettaja Jouni soittaa ja kertoo heittävänsä minut Haminaan. Sumu alkaa hälvetä. Päätän, että tuon laivan Ruotsinsalmen kapeikon kautta, jos se sopii kipparille.

Laivan päällikkö on tyytyväinen lyhempään reittivaihtoehtoon. Tätä laivakokoa suurempaa ei mielellään ajeta Ruotsinsalmen kapeikosta, mutta näin hyvällä kelillä se ei ole ongelma.

Tapio Tuomisto 7
Luotsi Tapio Tuomisto ohjaa tankkilaiva Suulaa Haminasta, vierellä Suulan päällikkö Mikko Hurtola (oik.).


Kello 12.30 laiva on kiinni Sunilan laiturissa. Kotkan luotsiveneen kuljettaja Jorkka vie minut luotsiasemalle. Sitten onkin kahvihetken vuoro. Pyrin päivittäin tekemään myös kävelyretken Kotkan hienoille rantapuistoalueille. Katariinan puiston leuanvetoteline ja vatsalihaspenkki ovat tuttuja paikkoja.

Yöllä olisi seuraava luotsaus, mutta ilmoitan luotsinvälittäjälle, että minulla on kokous Helsingissä.


Torstaiaamulla
olen Helsingissä Luotsiliiton toimistossa, jossa on liiton 100-vuotishistoriikin ohjaustyöryhmän kokous.

Tapio Tuomisto 5
Torstaina Helsingissä oli koolla liiton 100-vuotishistoriikin ohjaustyöryhmä, kuvassa kirjan kirjoittaja luotsineuvos Juha Tulimaa (vas.), toiminnanjohtaja Max Gustafsson, luotsi Tapio Tuomisto ja Luotsiliiton puheenjohtaja Antti Rautava.


Perjantaina saavun Kotkaan kello 12. Sunilan sellulaiva tilaa luotsin kello 14.30, ja olen sopivasti vuorossa. Hienossa syyssäässä matka ulkomerelle sujuu rutiinilla. Odottelen luotsikollegaa Orrengrundissa, saaressa. Maihin siirrymme veneellä ja sieltä Kotkaan odottamaan uusia työtehtäviä.

Tapio Tuomisto 6
Luotsikollega saapuu konttilaivalla vastaan merellä matkalla Kotkan konttisatamaan.

Lauantaina aamulla Helsingistä luotsinvälittäjä Leena soittaa ja kertoo, että tankkilaiva Suula olisi lähdössä Haminasta. Laivalla oltaisiin valmiina lähtöön ennakoitua aiemmin. Kerron, että olen valmis lähtemään, kunhan saan kahvin keitettyä.

Tilaan taksin. Laivalla on kiire Porvooseen, ja syvyydenkin puolesta pääsemme ajamaan oikoväylää. Hieno keli ja rutiiniluotsaus. Saaressa odotan kollegaa, ja palaamme Kotkaan odottamaan uusia seikkailuja.

Ei tullut luotsausta sunnuntaiksi. Maanantaiaamuna on työviikon viimeinen luotsaus, ja toinen luotsivahti astuu remmiin kello 12. Työvuorollani aikaa viikon vapaa.


Viikko oli poikkeuksellisen hiljainen, ja viime aikoina luotsausmäärien vaihtelu on ollut huomattavaa. Se kertoo siitä, ettei mitään erityistä elpymistä vientipuolella ole vieläkään näkyvissä Suomen päävientisatamassa Kotkassa. Ennen lamavuosia saatoimme luotsata viikossa jopa 130 alusta, nykyisin keskimäärin 80 viikossa.

Suomen virallinen luotsaustoiminta täytti muuten tänä vuonna 320 vuotta.


  • Teksti: Tapio Tuomisto
  • Kuvat: Tapio Tuomisto ja Jouni Raanti

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje