Ajassa
11.1.2017

Lentokapteeni Sami Simosen työviikko: ”Turvallisuus tulee aina ensin”

Finnairin lentokapteenin Sami Simosen työviikkoon (2.–8. tammikuuta) mahtui monta lentokenttää ja lämpötilaa aina Dubaista Kittilään. Lentoaikataulujen perässä oli välillä vaikea pysyä, mutta tärkeysjärjestyksestä ei tingitty eikä tingitä: turvallisuus tulee ykkösenä.

Sami Simonen
Työni koostuu aamu-, ilta- ja yötöistä sekä päivystyksistä. Lentoreissuun voi mennä useampi päivä.


Lentäjän työviikko ei noudata tavallista työviikkoa. Seuraavan kuukauden työvuorolista julkaistaan seitsemän päivää ennen kuun vaihdetta. Työrytmi on jatkuvaa sekarytmiä, jossa aamu-, ilta- ja yötyöt vaihtelevat määräysten sallimissa rajoissa. Lentäjä tekee myös päivystyksiä ja useamman päivän reissuja.  

Tämä työviikkoni alkaa maanantaina Dubaissa. Olimme saapuneet Dubain ”talveen” edellisenä aamuna, ja koska aikaero Suomen ja Yhdistyneiden arabiemiirikuntien välillä on vain tunti, sain suhteellisen normaalin yöunen.

Naapuritalon rakennustyöt herättävät aamupalalle. Lepäilen aamupäivän ja luen edellisen työpäivän aikana tulleita sähköposteja. Töihin lähdetään miehistöbussilla kaksi tuntia ennen lennon aikataulua. Lentoaika Dubaista Helsinkiin on kuudesta tunnista kuuteen ja puoleen tuntiin. Olimme keskustelleet paluulennon erikoisuuksista jo menolennolla: korkeasta maastosta, joka tulee vastaan hyvin nopeasti lähdön jälkeen.

Sää lähtökentällä on kohtuullisen hyvä, ja Helsingissä odottaa hieno talvisää. Liukkaus, siitä riippuvat kiitoteiden riittävyydet ja varakenttien säätilanteet ovat osa lennonsuunnittelua. Varakenttä on lentokenttä, jolle jo lähtövaiheessa varaudutaan lentämään, jos määräkentälle pääsy muuttuu mahdottomaksi. Kun kaikki asiat on käyty läpi, teemme lopullisen päätöksen perämieheni kanssa tarvittavista varakentistä ja tankattavan polttoaineen määrästä. Otamme matkustajat kyytiin, teemme peruskuulutukset ja lähdemme matkaan.

Lennon aikana ohjaamomiehistö toimii tiiminä, jossa toinen lentää ja toinen kommunikoi radiolla. Tehtävät sovitaan ennen valmistelujen aloittamista, jotta molemmat tietävät itselle kuuluvat tehtävät. Lennolla seurataan aktiivisesti polttoainetta ja aikataulua. On tiedettävä määränpään, varakenttien ja reitille jäävien kenttien säätilanne. Lentokorkeudesta ja nopeudesta tehdään päätökset lentosään mukaan.

Lennonaikainen työ on sitä, että suunnitellaan perämiehen kanssa optimaalista lentokorkeutta ja -reittiä sekä koordinoidaan ylilennettävien maiden lennonjohtajien kanssa tarvittavista muutoksista alkuperäiseen lentosuunnitelmaan. Jatkuva valmistautuminen mahdolliseen ongelmatilanteeseen on tärkeää, koska ”kun pelikaani iskee turbiiniin”, aikaa on yleensä rajoitetusti. Lentokonetta ei voi pysäyttää miettiäkseen, mitä nyt tehdään.

Tällä lennolla korkea maasto Iranin alueella vaatii erityistä huomiointia ja valmistautumista. Reittivarakenttien tiedot löytyvät ohjaamon tietokoneesta. Niitä lukiessa sekä ”varavaravarasuunnitelmia” miettiessä matka taittuu nopeasti.

Sami Simonen6
Dubai-Helsinki lennolla sää oli kirkas ja yksi reittivarakenttä löytyy Bakun kaupungista, joka sijaitsee Kaspianmeren rannalta, Azerbaidžanista.

Lento sujuu normaalisti, ja Helsinkiin laskeudutaan kello 22.25 ”kymmenen minuuttia myöhässä koneen myöhäisen saapumisen vuoksi”.

Tiistai ja keskiviikko ovat vapaita lentotyöstä, ja keskityn lentäjäliiton asioiden hoitamiseen. Olen toiminut suomalaisten lentäjien kattojärjestön FPA:n sekä Finnairin lentäjien liiton SLL:n toimihenkilönä eri tehtävissä, tällä hetkellä molempien liittojen taloudenhoitajana ja kansainvälisten asioiden koordinaattorina.

Tiistai on täynnä taloudenhoitajan tehtäviä, koska tilinpäätökset ja vuoden 2016 paketointi ovat käsillä. Kansainvälisen puolen työ on enimmäkseen sähköpostin hoitamista sekä koordinointia suomalaisten liittojen kanssa.

Toisen vapaapäivän vietän perheeni kanssa loman merkeissä. Osa päivästä kuluu omakotitalon hyötyliikunnassa. Lentäjän työn epäsäännöllisyys luo sosiaaliselle elämälle omat haasteensa: sählyyn pääsy joka keskiviikko on hankalaa. Harrastukset onnistuvat työlistan mukaan.

Torstai alkaa varhaisella ilmoittautumisella kello 6.55. Kohteena on Zürich Sveitsissä. Helsingissä työpäivä alkaa Finnairin toimintakeskuksessa, jossa ovat lennon suunnitteluun tarvittavat toiminnat sekä lentäjien pukeutumistilat ja lennonvalmistelutilat. Zürichin-lento on hyvä Euroopan peruslento, jolla lennonjohtaminen ja toimintamenetelmät ovat vakioita.

Sami Simonen5
Lento suunnitellaan etukäteen lennonsuunnittelutilassa: tarkastetaan lentoreitti, määräkentän ja varakenttien säätilanne sekä notamit. Näiden perusteella päätetään varakentät ja tankattava polttoainemäärä.

Kunnon pakkaset ovat tulleet myös Etelä-Suomeen. Pakkanen aiheuttaa usein jäänpoistotarpeen siivistä sekä rullaus- ja kiitoteiltä. Käymme läpi lentosuunnitelman, säät sekä notamit eli lentokenttien tiedotteet mahdollisista huomionarvoisista asioista. Päätämme tankattavan polttoainemäärän ja siirrymme lentokoneelle. Koneessa valmistelut käyvät sujuvasti ja matkaan päästään aikataulun mukaisesti.

Matkustajalentokoneen lentäjän työssä aikataulut ja matkustajat vaativat oman huomiointinsa. Välillä aikataulut tahtovat aiheuttaa painetta. Suomessa ja Finnairilla vallitsee hyvä länsimainen lähestymistapa: safety first – turvallisuus ensin. Jos tulee asioita, jotka vaativat huomiota, ne tehdään kunnolla. Aikataulua noudatetaan, jos se on mahdollista.

Lento sujuu normaaleilla askelmerkeillä, ja Sveitsissä vietetyn 70 minuutin jälkeen olemme jo palumatkalla koti-Suomeen. Seuraavalle päivälle on suunniteltu lento Tenerife South -lentokentälle Kanariansaarilla. Siihen liittyy mahdollisesti lentämistä Atlantin yläpuolella, jossa on omat toimintamenetelmänsä. Niitä on kätevä kerrata lennon aikana, koska seuraava päivä alkaa taas aikaisin. Työpäivä loppuu puoli neljän pintaan, ja kotiin pääsen ennen Kehä 3:n ruuhkaa.

Perjantai alkaa jälleen kovassa -24 asteen pakkasessa. Olemme perämiehen kanssa hieman etuajassa valmistelemassa lentoa.

Sami Simonen4
Lennon valmistelut ennen lähtöä: koneeseen syötetään lähtöreitti ja lentoreitti, tarkastetaan koneen tekninen status, painolaskelmat ja kerrataan moottorihäiriömenetelmät.

Vaikka pakkanen on kova, kuormaus- ja maahenkilökunta hoitavat tehtävät mallikkaasti, ja koneen työntö matkustajasillasta alkaa aikataulun mukaisesti. Valitettavasti pakkanen on vaikuttanut meidän Airbus 321ER -koneeseemme sen verran, että käynnistyksen jälkeen saamme varoituksen yhden ohjausjärjestelmän servoanturin viallisuudesta.

Antureita on useita, ja koneella voidaan lentää, vaikka kyseinen anturi olisi rikki. Kotikentältä ei kuitenkaan lähtökohtaisesti lähdetä vian kanssa. Konsultoimme Finnairin tekniikan kanssa. Ongelman arvioinnin jälkeen päätämme rullata uudelle parkkipaikalle, jossa tekniikan henkilökunta tarkastaa koneen. Tämä myöhästyttää saapumista Teneriffan aurinkoon, ja alamme tilanteen rauhoituttua suunnitella, miten otamme aikataulua kiinni. Teknisen tarkastuksen, lisätankkauksen (kovempi lentonopeus) ja uusien valmistelujen jälkeen olemme jälleen valmiita matkaan.

Vika poistuu tarkastuksessa. Sen todettiin olevan vain pakkasen kiusaa ranskalaiskoneelle.

Matkaan lähdetään tunti myöhässä. Koska olemme valmistautuneet maksiminopeuteen ja saaneet hyvin myötätuulta ja oikaisuja lennonjohtajilta, renkaat koskevat auringon kuumentamaa kiitotietä vain puoli tuntia myöhässä. Kone palaa Suomeen, ja miehistö siirtyy lepäämään hotelliin.

Sami Simonen1
Lähtö Teneriffalle myöhästyy tunnilla, mutta perillä ollaan myöhässä enää puoli tuntia maksiminopeuden, myötätuulen ja reittioikaisujen ansiosta.

Lauantaina kello 10.30 paikallista aikaa lähdemme jälleen lentokentälle ja teemme jokaiseen lennonvalmisteluun kuuluvat rutiinit. Paluulento sujuu normaalisti. Helsingissä pakkanen on lauhtunut, mikä tuo lumisadetta ja huonompaa näkyvyyttä häiritsemään lentoliikennettä. Työpäivä päättyi kello 20.20, ja ilta-ajo kotiin sujuu loppiaisviikonlopun takia miltei autiolla tiellä. Edessä on lähes minimilepo ennen uutta työpäivää, joka alkaa kello 10.15.


Sunnuntai onkin kiireinen päivä neljine lentoineen. Ensin kuljetamme talvituristeja Kittilään, jossa on lentokoneita ruuhkaksi asti. Ruuhka aiheuttaa myöhästymisen, jota yritämme kuroa loppupäivän.

Sami Simonen3
Tässä jonotetaan Helsinki-Vantaalla lähtöä Göteborgiin. Tätä ennen oli palattu Kittilästä toisella koneella.


Päivän toinen kohde on Ruotsin Göteborg. Lähdemme kohti Göteborgin sumuista lentosäätä, mutta muuten toiminta sujuu rutiinilla ja kaikkeen varautumisella. Työpäivä on ohi hieman aikataulusta myöhässä kello 20.23. Auton nokka kääntyy jälleen kotiin päin.

Seuraavan viikon aikataulu ei ole perinteistä minuuttipeliä, vaan tiedossa on useampi toimistopäivä omine haasteineen.


  • Teksti ja työviikon kuvat: Sami Simonen



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje