Ajassa
21.9.2016

Johtava koulupsykologi Cecilia Forsmanin työviikko:
Tätä työtä ei tehdä yksin omassa työhuoneessa

Naantalin johtavan koulupsykologin Cecilia Forsmanin työviikkoon (12.–16. syyskuuta) mahtui monta hyvää keskustelua oppilaiden, vanhempien ja kollegojen kanssa. Vain kiire ärsytti.

Cecilia Forsman _ teemalogolla

Maanantaina kello 8.43 harjaan sivistysviraston työhuoneessani hiukseni takki päällä, jotta ehdin yhdeksäksi koululle tapaamaan asiakasta.

Seuraava asiakas kävelee sisään ajoissa kello 9.52. Viimeistelen kirjoittamaani virkettä, ja asiakas ryhtyy tutkimaan kuvakortteja pöydällä.

Lähden lounaalle kollegan, sosiaalitoimen lapsiperhepsykologin Maaria Hartikaisen kanssa – onneksi kummallakaan ei ollut eväitä tänään!

Päivällä hyväksyn Populus-järjestelmässä tiimin ajopäiväkirjat ja yhden vuosiloman. Nämä ovat rutiiniesimiestehtäviä.

Kello 14.15 kokoontuu lukion koulukohtainen opiskeluhuoltoryhmä. Käymme oppilaskunnan jäsenten kanssa hyvää keskustelua siitä, miten tutor‐toimintaa voisi kehittää, ja mitä nuoret itse toivovat.  

Myöhemmin välipalalla sivistysviraston keittiössä ovat sattumalta tiimin muutkin psykologit. Rahkaa, mysliä, marjoja ja päivän kuulumisia. Tunnen iloa kollegoista, joiden kanssa jaan arjen.


Tiistaina kello 9.59 ajan työpaikan pyörällä koulurakennuksesta toiseen, onneksi alamäkeä. Voisi muistaa varata aikaa siirtymisiin, jotta ei tarvitsisi mennä tukka putkalla. Olo on hengästynyt ja ärtynyt.

Lounaan jälkeen kirjoitan tutkimusyhteenvetoa, joka on työläs, mutta mielenkiintoinen tehtävä.

Kello 14.05 on vuorossa koulunjohtajien, johtavan koulupsykologin, talousjohtajan ja sivistysviraston johtajan yhteinen kokous kaupungintalolla. Se on termien kuten ”pedagoginen kahvi” tai   ”digitutor” viidakko, mutta muuten päivän rauhallinen hetki.  

Neljän jälkeen vastaan vielä opolle, joka lähettää kiireellistä viestiä ahdistuneesta nuoresta. Ehdotan meille kolmelle yhteistä alkupalaveriaikaa. Ymmärrän opon huolen.


Keskiviikkona
aamukahdeksalta tapaan psykologian emeritaprofessoria Hannele Räihää, jolta saan työnohjausta. Räihän kanssa on hyödyllistä ja onnekasta pohtia työtä, sen kehittämistä ja työssä kehittymistä.

Puolilta päivin on sovittu aika asiakkaan kanssa. Keskustelu on rauhallinen.  

Cecilia Forsman_Juoksen
Kello 12.45 juoksen pyörälle, jotta ehdin viestinnän koulutukseen kaupungintalolle.


Kahden jälkeen on vuorossa yläkoulun koulukohtainen opiskeluhuoltoryhmä. Vanhempaintoimikunnan läsnäolo tuo kokoukseen hyviä ja sinnikkäitä ehdotuksia.

Torstaina aamupäivällä teen havaintoja kahden lapsen oppimisesta oppitunnilla, joka pidetään metsäluokassa eli ulkona.

Cecilia Forsman_Aakkoset viltillä
Aakkoset viltillä.

Kello 12.05 soitan asiakkaan äidille. Hän ja isä ovat hoitaneet taitavasti tilanteen, jossa lapsi vastusti kouluun menoa. Tilanne irrottaa äidiltä kyyneleitä, mutta naurahduksiakin. Olen iloinen, että vanhemmat kokivat saavansa apua, ja yhdessä sopimamme toimintamalli onnistui.

Cecilia Forsman_Merijapurjevene
Meri ja purjevene.

Kello 14 viimeistelen rehtoreille, varhaiskasvatuksen ja sivistysviraston esimiehille sekä tiimini koulupsykologeille viikkokirjettä. Kirjoitan heille psykologiaa ja koulumaailmaa koskevista ajankohtaisista ilmiöistä.  

Perjantaina kello 7.38 vastaan työpuhelimeni viestiin kotoa. Aamuyhdeksän vastaanotto peruuntuu. Sovimme uuden ajan.

Cecilia Forsman_Pyorallatoihin
Pyörällä töihin.


Kello 8.26 pyöräilen töihin. Sataman yllä lentää satoja lokkeja kuin terälehdet ilmassa. Kaunista!

Saan kello 10.54 tutkimusyhteenvedon valmiiksi ja viestin vanhemmille, että he voivat saada sen jo tänään virastolta tai postitse ensi viikolla.

Kello 13 pidän asiakaspalaverin lastensuojelun psykologien, sosiaalityöntekijän ja avohuollon työntekijän kanssa. Tätä työtä ei tehdä vain yksin omissa työhuoneissa. Soitan konsultaatiopuhelun toisesta asiakkaasta TYKSin lastenpsykiatrian pikkulapsityöryhmän psykologille Päivi Saranpäälle. Hänellä on oivaltavia huomioita.

Kello 15.40 oppilaan äiti tulee hakemaan vastavalmistunutta tutkimusyhteenvetoa. Tässä vaiheessa olo on usein helpottunut, kun ongelma ja haasteet ovat selvillä, ja niitä voidaan hoitaa.

Kello 16 pöydälläni on vielä monta post‐it ‐lappua muistuttamassa keskeneräisistä töistä.

Paljon muutakin tapahtui työviikon aikana, mutta asiakastyössä on tärkeää säilyttää luottamus.


Sunnuntaina aamupalalla saan lukea Hesaria rauhassa hyvän aikaa.  Illalla kotimatkalla jumppakaveri haluaa kysyä lapsen stressistä, joka liittyy koulunkäyntiin. Antamistani ohjeista mindfulness‐harjoitusten kokeileminen tuntuu houkuttelevan häntä.

Illalla lataan pyykkiä pesukoneeseen. Samasta kasasta löytyvät avaimeni kouluun.


  • Teksti ja työviikon kuvat: Cecilia Forsman


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje