Ajassa
22.12.2016

Soten valinnanvapausmalli ei ole helppo työmaa

Lääkäriliitto on hallituksen linjauksiin tyytyväinen, sosiaalihuollossa kaikkea ei voi siirtää vapaasti valittavaksi ja kuntoutusalalla nähdään riskejä. Artikkelin haastattelut on tehty ennen hallituksen 21.12.2016 linjausten julkistamista.

Työelämää_12_c


Sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenneuudistuksen, eli sote-uudistuksen, yksi keskeinen kohta on malli asiakkaan valinnanvapaudesta. Mallin mukaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakkaat voisivat valita tarvitsemansa palvelun tuottajan joko julkiselta sektorilta, yksityiseltä puolelta tai sitten kolmannelta sektorilta.

Valinnanvapaus koskisi lähinnä perustason palveluja, eli terveydenhuollon puolella sitä, mitä terveyskeskukset tarjoavat.

Suomen Lääkäriliiton johtajan Heikki Pärnäsen mukaan sote-palveluiden valinnanvapaus on jo arvo sinänsä, se on kansalaisten itsemääräämisoikeutta.

– Valinnanvapaus voi oikein käytettynä kehittää palvelujärjestelmää, palvelun saatavuutta ja laatua.

Lääkäriliitto on ollut tyytyväinen hallituksen sote-linjauksiin valinnanvapaudesta, jotka koskevat julkisen puolen tarjoaman perusterveydenhuollon laajentamista myös yksityiselle puolelle ja kolmannelle sektorille.

– Perusterveydenhuollossa on nykyään saatavuusongelmaa, Pärnänen toteaa.

Hänen mukaansa peruspalveluiden lisäksi selkeästi määriteltyä erikoissairaanhoitoa voisi ottaa valinnanvapauden piiriin. Kaihikirurgiaa on usein käytetty esimerkkinä sellaisesta erikoissairaanhoidosta, jonka tuottajan asiakas voisi valita itse. Valittavissa olevan erikoissairaanhoidon voisi toteuttaa palvelusetelijärjestelmän kaltaisella tavalla.

Pärnänen on hieman epäileväinen, että pystyykö hallitus rakentamaan valinnanvapaudesta mallin, joka toteuttaa kaikki tehdyt linjaukset. Hän toteaa, että kaikki hallituksen linjaukset eivät ole helposti yhteensovitettavissa, jostain saatetaan joutua tinkimään.

– Esimerkiksi palvelujen laaja horisontaalinen ja vertikaalinen integraatio, sekä valinnanvapauden toteuttaminen pieniä ja keskisuuria yrityksiä suosien on haasteellista. Suoraan valittavien palvelujen laaja valikoima tukisi palveluintegraatiota, mutta suosii väistämättä jo olemassa olevia suuria yksityisiä tuottajia, Pärnänen sanoo.

Sosiaalihuollossa viranomaistehtäviä



Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentian puheenjohtajan Tero Ristimäen mukaan sote-palvelujen valinnanvapaudessa olisi syytä edetä hallitusti ja vaiheittain, ja olisi kerättävä tietoa ja tutkittava uudistuksen vaikutuksia.

Sosiaalihuollossa valinnanvapaus ei ole aivan uusi asia, ja pienemmätkin yritykset ovat pärjänneet mukana.

– Yksityinen sektori tuottaa jo nyt 36 prosenttia sosiaalipalveluista, ja tuottajina on paljon pieniä tai keskisuuria yrityksiä. Tärkein asia menestyksen kannalta on työn vaikuttavuus, Ristimäki sanoo.

Ristimäki toteaa, että sosiaalihuollon puolella kaikki palvelut eivät missään nimessä voi tulla osaksi valinnanvapautta.

– Monessa sosiaalihuollon palvelussa on viranomaistehtäviä, eikä niitä voi siirtää pois julkiselta sektorilta.

Ristimäen mukaan sosiaalihuollon valinnanvapauden osalta sote-keskustelu on ollut vajavaista. Alan kysymykset on keskustelussa tunnistettu vasta hiljattain. Hän huomauttaa, että sosiaalihuollon asiakasprosessi ei ole niin suoraviivainen kuin terveydenhuollon puolella. Sosiaalihuollossa ensin todetaan palvelun tarve, suunnitellaan ja tehdään päätökset, ja viranomaispäätöksiin asiakas voi hakea muutosta.

– Sosiaalihuollon palveluihin liittyy aina asiakkaan ja lähipiirin psyko-sosiaalinen tuki. Se on yhteinen prosessi, jossa on eri logiikka kuin terveydenhuollon puolella, Ristimäki sanoo.

Hänen mukaansa uuden sote-mallin myötä olisi keskityttävä sosiaalihuollon henkilökunnan työolojen ja palkkauksen parantamiseen, rekrytointiin, työnohjaukseen ja täydennyskoulutukseen. Työvoimasta voi tulla pulaa.

Sosiaalialan työntekijät rekisteröidään nykyään samalla tavalla kuin terveydenhoitopuolen lääkärit ja sairaanhoitajat.

– Kysymys kuuluu, että millä vaatimuksilla nyt voisi toimia sosiaalialan ammatinharjoittajana, Ristimäki sanoo.

Elinkeinopolitiikan puolelta Ristimäki kääntäisi katseen kuntiin. Soten myötä kuntien elinkeinopolitiikalla voidaan edistää sote-yritysten sijoittumista kunnan alueelle, jolloin työpaikat tuovat kuntiin työikäisiä asukkaita.


Ohjaamisen ongelma - yrittäjyys


Kuntoutusalan Asiantuntijat ry:n varapuheenjohtaja Kristina Holmberg on sote-uudistuksen valinnanvapauden osalta huolissaan siitä, kuinka asiakkaiden ohjautuminen kuntoutukseen hoidetaan. Kuntoutusalalla on paljon yrittäjiä ja ammatinharjoittajia.

– Onko maakunnissa osaamista ohjata asiakkaat pienyrittäjille? Tiedetäänkö palvelunohjauksessa mitä kuntoutusalalla tehdään, Holmberg kysyy.

Hänen mielestään vaarana on se, että kuntoutuksessa olevaa osaamista ei hyödynnetä. Jos asiakkaita ei osata ohjata alan yrittäjille, niin seurauksena voi olla asiakaskato ja yritystoiminnan vaarantuminen.

Sote-uudistuksessa on Holmbergin mukaan riskinsä.

– Yritysten ansaintalogiikka muuttuu, palveluiden ostaja vaihtuu ja asiakkaiden ohjautuminen yritykseen uudistuu. Palvelunohjauksessa tarvitaan kuntoutuksen asiantuntijuutta riskien vähentämiseksi ja hyötyjen edistämiseksi.

Toinen ongelma Holmbergin mukaan liittyy kuntoutusalan pienyrittäjien työn luonteeseen. Terveydenhuollossa palvelut tuotetaan pääsääntöisesti työhuoneissa, jonne asiakkaat tulevat hoitoaan saamaan. Pienyrittäjät tekevät työtään asiakkaiden kanssa usein näiden omassa ympäristössä, eli he matkustavat itse asiakkaan luokse. Holmberg on huolissaan siitä, onko tämä otettu lainsäädännössä huomioon, ja saavatko pienyrittäjät jatkossa korvauksen esimerkiksi matkoihin ja kotikäyntien järjestelyyn kuluneesta ajasta

Pienten ja suurien yritysten erilainen tilanne on Holmbergin mukaan myös syytä ottaa huomioon byrokratian osalta.

– Jos yksityisyrittäjä joutuu käymään läpi saman prosessin kuin iso kansainvälinen yritys, siitä tulee paikalliselle pienyrittäjälle kohtuuttoman paljon työtä, hän toteaa.

Holmberg ei usko, että uusi malli tulee heti ottamaan kuntoutusalan ongelmakohdat huomioon, koska kuntoutusjärjestelmän kokonaisuudistusta tehdään erillään sote- ja valinnanvapauslainsäädännön uudistuksesta. Hän toivoo, että hallituksen esittämä malli valinnanvapaudesta on sen verran väljä, että mahdollisia puutteita voidaan korjata myöhemmin.


  • Teksti: Anssi Koskinen
  • Kuva: Ida Pimenoff


Artikkelin haastattelut on tehty ennen hallituksen 21.12.2016 linjausten julkistamista.

Nyt julkistettu malli jättää monia kysymyksiä avoimeksi. Tarvitaan paljon tarkennuksia ja lisää päätöksiä, ennen kuin tiedetään mitä tämä malli tarkoittaa käytännössä.


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje