Ajassa
12.5.2017

Nettopositiivinen yritys parantaa maailmaa kädenjälki kerrallaan

Nettopositiivinen yritys korvaa sen minkä kuluttaa ja hieman enemmänkin. Samalla se voi erottautua kilpailijoista ja parantaa asemiaan markkinoilla.

Oras Tynkkynen Kati Berninger
Oras Tynkkynen ja Kati Berninger ovat kirjoittaneet Nettopositiivisuus-kirjan, jossa he kertovat, mitä yritykset voivat tehdä pienentääkseen omaa jalanjälkeään ja kasvattaakseen kädenjälkeään.

Yrityksillä on mahdollisuus tehdä enemmän maailman tilan parantamiseksi, ja samalla niille voi nousta uusia bisnesmahdollisuuksia. Ympäristöalan asiantuntija ja Tyrsky Consultingin hallituksen puheenjohtaja Oras Tynkkynen kehottaa yrityksiä ryhtymään nettopositiivisiksi.

– Nettopositiivisuus tarkoittaa lyhyesti sitä, että yritys tekee ympäristölle ja ihmisille enemmän hyvää kuin pahaa, hän sanoo.

Tynkkynen on kirjoittanut nettopositiivisuudesta kirjan yhdessä Kati Berningerin kanssa. Hän toteaa, että yrityksillä on nykyään niin keskeinen rooli yhteiskunnassa, että vakavien, globaalien ongelmien korjaaminen ei onnistu ilman niiden panosta.

Nettopositiivisuus ottaa askeleen pidemmälle kuin ajatus yhteiskuntavastuusta, jossa yritys pyrkii vähentämään kuormitustaan ympäristölle ja ihmisille. Tynkkynen ja Berninger käyttävät kirjassaan jalanjäljen ja kädenjäljen käsitteitä. Nettopositiivisuuteen pyrkivien yritysten olisi ensin pyrittävä pienentämään jalanjälkeään, eli haittoja ihmisille ja ympäristölle, niin paljon kuin mahdollista. Sitten vastaavasti kasvatetaan kädenjälkeä, eli hyötyjä, ihmisille ja ympäristölle, niin paljon, että loppusaldo on plussan puolella.

Yritys voi Tynkkysen ja Berningerin mukaan muuttaa koko toimintansa nettopositiiviseksi tai tehdä tuotteita, jotka tekevät maailmalle enemmän hyvää kuin haittaa. Lisäksi yritys voi päätyä nettopositiiviseksi muuttamalla koko toimialaansa vähemmän kuormittavaksi.

Vanhoista verkoista mattoja

Nettopositiivisuus-kirjassa mainitaan käytännön esimerkkinä nettopositiivisuuteen suuntaavasta liiketoiminnasta matonvalmistaja Interface, jonka Net-Works -ohjelma tuottaa mattoja rannoilta löytyneistä hylätyistä kalastusverkoista. Matonvalmistamisen jalanjälki pienenee, verkot eivät tee haittaa merissä sekä köyhät yhteisöt Filippiineillä ja Kamerunissa saavat uuden tulonlähteen.

Kodin kunnostukseen keskittynyt yritys Kingfisher käyttää tuotteissaan 40-prosenttisesti puuta. Sen tavoitteena on tuottaa enemmän puuta metsiin kuin mitä se itse käyttää. Tähän yritys on pyrkii metsien suojelulla.

Tynkkynen toteaa, että yritys on nettopositiivinen silloin, kun se on oleellisilta osiltaan plussan puolella.

– Olisi kohtuutonta vaatia, että vaikkapa kännykkäfirman olisi oltava nettopositiivinen vedenkäytössään. Vedenkäytön merkitys on kännykkäfirmoissa niin vähäinen.

Nettopositiivisuudesta on Tynkkysen mukaan yritykselle hyötyä niin maineen kuin varsinaisen liiketoiminnankin näkökulman. Nettopositiivisuudella voi erottautua kilpailluilla markkinoilla muista yrityksistä päätä pitempänä.

– Nuoremmille ikäpolville vastuullisuudella on iso merkitys, parhaat osaajat haluavat vastuulliseen yritykseen. Tietty osa kuluttajistakin painottaa vastuullisuutta, Tynkkynen sanoo.

Tulevan maailman vaatimukset

Nettopositiivisuus voi Tynkkysen mukaan pakottaa yrityksen miettimään koko liiketoimintamallinsa uusiksi, ja tästä voi olla yritykselle etua.

– Nettopositiivisuus ei ole kaikille helppoa. Se voi vaatia paljonkin työtä, mikä pakottaa innovointeihin ja uudistuksiin. Se on myös riskien hallintaa. Nettopositiivisuus valmistaa tulevaan maailmaan, jossa vaikuttavat esimerkiksi ilmastonmuutos, vesiongelma ja poliittisilta päättäjiltä tulevat vaatimukset.

Kuinka yritys sitten voi todistaa olevansa nettopositiivinen, eikä pelkkä huijari? Tynkkynen toteaa, että alalta puuttuvat vahvistetut standardit.

– Nettopositiivisuutta on järkevää mitata lohkoittain, esimerkiksi ilmastopuolella on vakiintuneet standardit. Sosiaalisten vaikutusten mittareita on heikommin, joten niiden laskeminen on vaikeaa. Yritysten kannattaisi pyrkiä avoimuuteen ja käyttää ulkopuolisia varmentajia, eikä vain markkinoida itseään ilman perusteita.

Nettopositiivisuus on Suomessa uusi käsite ja kansainvälisestikin se on hyvin tuore.

– Nettopositiivisuus on herättänyt kiinnostusta Britanniassa ja Yhdysvalloissa, erityisen vahvasti mukana ovat olleet ict- ja telekommunikaatioyritykset, Tynkkynen kertoo.

Hän on yhdessä Berningerin kanssa puhunut Suomessa nettopositiivisuudesta yritysten kanssa, ja asiasta ollaan Tynkkysen mukaan oltu kiinnostuneita.

Vastuullisuus tärkeää vanhemmillekin

Tekniikan akateemiset TEKin toiminnanjohtaja Heikki Kauppi pitää nettopositiivisuutta mainiona ajatuksena. Hän toteaa, että nettopositiivisuudelle tulee kaupallista merkitystä sitä mukaa, kun ihmiset kiinnostuvat tarpeeksi yritysten vastuullisuudesta.

– Nämä alkavat usein pieninä liikkeinä. Ihmisille on yhä enemmän väliä, mistä tekstiilit tulevat ja onko tuote ympäristöystävällinen.

Kaupin mielestä nettopositiivisuus voisi olla suomalaisille yrityksille kilpailuetu.

– Suomessa voisi olla tilausta fokusoida maksukykyisille markkinoille.

Hän on sitä mieltä, että nettopositiivisuus ei houkuttaisi pelkästään nuorta työväkeä. Vanhemmillekin sukupolville ympäristöasiat ja vastuullisuus ovat yhtä lailla tärkeitä.

– Kun itse aikoinani katsoin, minne voisin mennä töihin, ajattelin, että pitää tehdä jotain, joka on tärkeää, Kauppi sanoo.

  • Teksti: Anssi Koskinen
  • Kuva: Sakari Piippo


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje